2/4: Pamukkale, al 2200 jaar trekpleister

2 april 2014 - Pamukkale, Turkije

Volendam op z'n Turks, had Joost al gewaarschuwd. Maar na Faliraki (28/3) valt alles mee. En blijkbaar zijn we ook nog dusdanig vroeg in het seizoen dat we Hierapolis zo ongeveer voor ons alleen hadden. Een Romeinse stad door de koning van Pergamon gesticht in 190 voor Christus. Nu is het met 1200 graven de best bewaarde Romeinse Necropolis (begraafplaats), toen was het een toeristenstad met theater en thermale baden waarvoor men van heinde en ver kwam. Datzelfde bronwater (35 Gr) stroomt over een aantal plateaus de berg af en heeft calciumcarbonaat achter gelaten als verstilde watervallen. Prachtig en oogverblindend wit! Op blote voeten zijn we voorzichtig over het witte kalk en door de waterbassins naar beneden gelopen. Om in het dorp nog wat te lunchen nadat we inderdaad 3 Volendams aandoende horeca vertegenwoordigers met bijpassende fotomenu's vriendelijk voor hun aanbod hadden bedankt. En toch heeft het wel iets, als je bedenkt dat er dus al meer dan 2200 jaar toeristen naar deze plek komen voor datzelfde bronwater.

1. Maike Visser:
    4 april 2014
    Oh Pamukkale, al die mooie witte badjes; daar heb ik heerlijke herinneringen aan. Wat ik me ook herinner is dat er in die streek van die hele mooie glooiende bergen waren, net roomsoesjes. Hebben jullie die ook gezien?