21/12: Shanghai, kerst komt er aan

21 december 2014 - Shanghai, China

We hebben 's ochtends een bezoek gebracht aan het grote Shanghai Museum, een  museum vol symboliek en vakmanschap. Bijzonder om te zien hoe vroeg zij al - voor het ijzeren tijdperk - in staat waren iets zeer gedetailleerds uit het keiharde jade te toveren. Net zo verfijnd als de Chinese schilderkunst en het geglazuurde keramiek. In de French Concession wijk bezochten we 's middags Xintiandi. De eerste ontwikkeling in Shanghai waar het oude niet rücksichtlos werd vervangen door nieuwbouw, maar men ontdekte dat je ook met herontwikkeling van het oude economische waarde kunt creëeren. De mid 19e eeuwse Shikumen huizen - huizen met een stenen poort - en smalle steegjes werden gerenoveerd en herontwikkeld tot een voetgangers gebied vol sfeervolle terrassen, bars, restaurants, galeries en lifestyle winkeltjes. Geen Chinees gerecht op de kaart te bekennen, maar de Chinezen vinden het zo te zien prachtig. Net als alle kerstbomen en lichtjes in de stad. Niet dat ze een dag vrij krijgen om het te vieren, maar de sfeer spreekt ze waarschijnlijk aan en dus wordt er door de westerse merken groots uitgepakt. En terwijl ik bij de kapper zat, was Eric neergestreken bij een klein Italiaans tentje met een Chinese serveerster. "Do you want some kluwien?" Uh, what? "Kluwien!" "Oh, gluhwein! No, thanks. But a nice Italian red wine would be perfect." De eerste sinds een maand of 8, Christmas is coming to town!