22/12: Shenzhen, afscheid van Shanghai

22 december 2014 - Shenzhen, China

Shanghai, wat een gave stad! Het is Chinees maar ook Westers, goed georganiseerd maar ook authentiek en energiek. Vanochtend hebben we het M50 complex bezocht in het noorden van de stad. Een industrieterrein vol ateliers en galeries. Waar niet alleen de klassieke Chinese schilderkunst, maar ook cross-overs tussen klassieke kunst en licht- en computertechnologie werden tentoongesteld. Inspirerend! We hebben onderweg in China meer 'miljoenen steden' gezien, maar Shanghai heeft toch de interessantste mix. Niet alleen 'water in de stad' en indrukwekkende nieuwbouw, maar ook charmante oude woonwijken en herontwikkeling van oude gebouwen. En die mix is niet helemaal 'afgestyled', maar hier en daar nog prettig rauw. Zoals rond ons hostel, waar de restaurantjes iedere ochtend weer hun voorbereidingen troffen. Waar de koks op straat hun messen slepen en vlees stonden te trancheren. En de kolen voor de honderden koperen hotpot's vast voor de lunch werden opgestookt. Geen idee waar het verder met China naar toe gaat, maar als je het niet wilt missen moet je hier naar toe. Vrijdag zagen we in de Urban Planning Hall een mooie animatie van '10 minutes on Shanghai' met al haar wetenswaardig- en eigenaardigheden. Ik weet niet 100% zeker of dit hem is (China en You-tube, geen winnende combinatie), maar hij is die 10 minuten echt waard. https://m.youtube.com/watch?v=-DOPQrVSHiY . En nu zijn we weer in Shenzhen, herenigd met onze fietsen. Waarmee we morgen de laatste etappe van deze reis gaan fietsen, van Shenzhen naar Hong Kong. Dat daarmee onze missie bijna is voltooid, voelt nog best raar.

1. Sannie's Journey:
    WOW, time flies!! ;-)
  2. Jeannine:
    22 december 2014
    en dan morgen dus de rode loper met een goud randje voor jullie.............. petje....fietshelm af!
    Laatste stukje en klaar....................
  3. Marco:
    22 december 2014
    Succes met de laatste kilometers. Leuk om alles te lezen. Zeker Shanghai daar ben ik zelf ook een aantal keren geweest,en heel herkenbaar.
  4. Paulien:
    23 december 2014
    Geniet van elke meter zou ik zeggen. X
  5. Cees Ramselaar:
    Dag Geeke en Eric, op naar Hongkong, per fiets de eindbestemming
    bereikt. Proficiat!!! We wensen jullie daar fijne kerstdagen en alle goeds voor 2015. Wat werkt Shanghai aanstekelijk. Misschien, maar dan niet per fiets, voor ons ook nog eens een bestemming.
    Cees en Leonie
  6. Danielle:
    23 december 2014
    lieve Eric en Geeke, alvast hele fijne kerstdagen daar aan de andere kant van de wereld, veel plezier op het laatste stukje van de reis en alle goeds voor 2015 !!!
    liefs Jeroen en Daan
  7. Colette:
    23 december 2014
    Lieve allebei, zoals al door meer mensen gezegd "time flies"! Geniet nog van die laatste dagen en ook wij wensen jullie mooie kerstdagen!! Liefs van ons.
  8. Miriam Meijers-Feiter:
    Beste Eric en Geeke
    Alweer bijna de laatste etappe! We hebben het allemaal een beetje mee mogen beleven! Geweldig! Voor jullie alvast fijne kerstdagen en alle goeds voor 2015 van ons allen!
  9. Esther & Patrick:
    23 december 2014
    Een diepe buiging vanuit Lichtenvoorde Geeke en Eric voor jullie prestaties op de fiets, de dagelijkse verslaglegging en prachtige foto's. We hebben vanuit de luie stoel kunnen meegenieten (en soms een beetje mee afgezien/gelachen). Fijne Kerstdagen en tot snel ergens in 2015.
    Groet, Morris, Jan-Ids, Esther en Patrick