23/12: Hong Kong, we made it!

23 december 2014 - Hong Kong Island, China

"There are roads (like this one to Hong Kong) you do not want to cycle again.", las ik 's ochtends op een blog toen ik nog snel wat informatie verzamelde hoe we het best konden rijden. Peter beloofde dat 'jezelf niet vastrijden op een snelweg' de grootste uitdaging zou worden. Prima. En het werd inderdaad een enerverende dag. Waarin we eerst met twee volgepakte fietsen tussen zo'n 2 duizend man aan de grens met Hong Kong stonden om Mainland China uit te komen. Dat er daarna buiten links werd gereden was de bevestiging dat we er inderdaad door waren. Om even later vlak voor een grote brug door politie met sirenes van de weg te worden geplukt. Of we om wilden draaien naar de grens en daar een bus of taxi wilden nemen. Dacht het niet. Uiteindelijk kregen we hen zo ver dat ze ons met fiets en al in hun busje aan de andere kant van de brug hebben afgezet. "You see, this bridge is a highway and bicycles are not allowed on highways", zei de agent toen hij over de brug reed. "Oh, really?" Om daarna Hongkong in te rijden vanaf z'n meest onvoordelige kant. Dat begint met autoslopers, voert door kleine rommelige stadjes en zwelt langzaam aan tot 3-baans eenrichtingsverkeer in het centrum waar bussen en taxi's zo klantgericht zijn dat ze je op weg naar het trottoir gewoon afsnijden. En daartussen hebben we de bergweg over de Tai Mo genomen om de snelwegen langs de kust zo veel mogelijk te omzeilen en deze slotetappe in stijl (in de 1e versnelling, met zweet op de rug) af te sluiten. Maar dat gaf allemaal niks, want de macht in de benen was groot en het gemoed nog grootser. Gaan we ons ooit weer zo machtig voelen? Op de punt van Kowloon lag de Star Ferry naar Hong Kong Island al klaar. Met op de schoorsteen een 5-puntige ster, de ster die in het kerstverhaal de 'Drie Wijzen uit het Oosten' naar Betlehem voerde. Maar onze fietsreis naar het Oosten eindigt vlak voor kerst op deze plek. Hong Kong, we made it!

1. Colette:
    Zoooo trots op jullie!!! Xx
  2. Alex:
    24 december 2014
    Wat een fantastisch avontuur moet dit geweest zijn voor jullie! Hoe ontzettend stoer en gaaf! :-)

Ik hoop snel de verhalen nog eens in persoon te horen. Hele fijne feestdagen! :-)

Groetjes,
  3. Imja:
    24 december 2014
    Ha kanjers! Tot de laatste kilometer bijzondere belevenissen.Nu hebben jullie HET doel bereikt!
    Samen, gezond, fietsen nog heel en in de bagage nog steeds de 2 champagne glazen? Zoek een rustig plekje en....... open die fles!
  4. Bas, Laury, Ise en Feline:
    24 december 2014
    Wat gaaaaf en wat een prestatie! Ga maar lekker genieten van dit moment. Het zal vast ook nog wel even gek boelen de komende dagen.
    Veel liefs van ons uit Driebergen. Xx
  5. Kitty3bergen:
    24 december 2014
    Wow, it's amazing. Echt ongelooflijk. Ik zal het Jasmijn en Max zo vertellen. Waanzinnig en niet te geloven. Alle liefs vanuit regenachtig 3bergen.
  6. Gert v H:
    24 december 2014
    Fantastisch schatjes! Thank you for sharing!!
  7. Josephina:
    24 december 2014
    "Chapeau" met deze prestatie! Het einddoel van jullie droomreis is bereikt. Ga dit samen in Hongkong vieren. Fijne dagen, liefs José en Gert.
  8. Erik Veldhuizen:
    Eric, Geeke,

Wat een prestatie / ervaring ! Kan me voorstellen dat je zo'n heroisch gevoel niet snel meer zult meemaken. En nu na genieten bij een relaxed kerst diner. ibenen op tafel en lekker Peking eend happen. Ik zou er voor tekenen. Geniet nog even. groet, Erik.
  9. Jasper:
    Eric en Geeke,

Van harte gefeliciteerd met de eindstreep. Wat een mooie verhalen. Wat een prachtige prestatie. Geniet er nog lekker van daar. Fijne kerstdagen en een goed 2015 gewenst vanuit Dedemsvaart.

Groetjes,

Jasper, Hilda, Willem, Gijs en Jelte.
  10. Marieke:
    24 december 2014
    Geweldig! Gewoon gered! Geniet van jullie mega prestatie en hele fijne kerstdagen daar gewenst vanuit Voorburg! En natuurlijk een mooi 2015. Ben benieuwd wat dit voor jullie gaat brengen!
  11. Tom Kliphuis:
    24 december 2014
    Buitengewoon dat jullie dit gedaan en volbracht hebben. Y.O.L.O zegten mijn kinderen vaak, en zo is 't.
    Cheers, Tom
  12. Toos:
    24 december 2014
    Gefeliciteerd! Een grootse prestatie en een ervaring voor het leven.
    Bedankt dat we mee mochten genieten!
    Maak er mooie Kertsdagen van.
    Lieve groet, Jan en Toos
  13. Artemis, Dimitri & Georgina-Niki:
    24 december 2014
    Dear Geeke and Eric, Many congratulations on finishing this roller coaster full of adventures! Looking forward to reading the details in the near future... Wishing you a Merry Christmas and a very happy, healthy, creative, and prosperous new year! Love xxx
  14. Herman:
    24 december 2014
    Proficiat, YOLO, geweldig !!! Fijne kerstdagen daar en tot volgend jaar.
    Proost, Herman
  15. Albert en Francis:
    漂亮,恭喜你!享受这一具有里程碑意义。 XXX

Piàoliang, gōngxǐ nǐ! Xiǎngshòu zhè yī jùyǒu lǐchéngbēi yìyì. XXX

16. Janny de Kruif-Faber:
    24 december 2014
    VET-COOL (zouden mijn kleinkinderen zeggen) wat een reis!
    Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar
    Lieve groetjes Janny,
  17. Chris:
    24 december 2014
    He Helden; super, wat een geweldige prestatie.
    Fijne feestdagen en groeten van ons.
  18. D&J Losser:
    24 december 2014
    Geen woorden maar daden.......!!!
    Wat zijn we trots op jullie!
    Fijne Kerst, prettige jaarwisseling en tot ziens !
    Liefs, Pap en Mam van Heuvelen
  19. Manfred:
    24 december 2014
    If ya hot ya hot . . . and if ya not ya not. YOU ARE !!!
  20. Jeannine:
    24 december 2014
    Eigenlijk zijn er gewoon geen woorden voor.........die rode loper nog gezien? En dus nu afkikken...........voor de fietsen ook.........nogmaals goede kerstdagen en een héél goed 2015..........ben heel trots op jullie en zal de blog missen..........tot ziens in Driebergen.........liefs!
  21. Jan-Joris:
    24 december 2014
    Inderdaad MACHTIG -in alle opzichten!

Gefeliciteerd met het bereiken van jullie gedroomde finish van deze prachtige tocht - respect voor deze prestatie!!!!
    Mooi dat jullie daarna nog een paar weken een cooling down hebben om jullie ervaringen in te laten dalen en te genieten van dat machtige gevoel.
    Hele bijzondere kerstdagen in Hong Kong gewenst!
    Groet JJ
  22. Paulien:
    24 december 2014
    Echt te cool wat jullie gedaan hebben!
  23. Ger:
    24 december 2014
    Toppers!! Wat een waanzinnige prestatie. Hier past maar één gebaar....en dat is....EEN HELE DIEPE KNIEBUIGING.
    Wij hebben genoten van jullie reisverhalen, dat wordt afkikken de komende tijd. In ieder geval, geniet nog van de komende dagen. Goede kerstdagen en kom gezond weer terug om ook in 2015 er een mooi jaar van te maken.
    Groet Ger
  24. Sigrid:
    24 december 2014
    Gefeliciteerd met jullie prestatie! Geniet ervan, mooie kerstdagen en een fantastisch 2015 gewenst! (Alhoewel het voor jullie moeilijk zal zijn om 2014 te overtreffen) groetjes Sigrid
  25. Jan:
    24 december 2014
    Gaaf!! Gefeliciteerd met het bereiken van het doel, maar vooral met het bijschrijven van een absoluut unieke ervaring. Jeannette en ik voeren op 26 december 1988 van Hainan naar Hong Kong, na vier maanden mainland China. We koesteren de herinnering nog vaak en het blijft veemd om in de warmte onder de kerstbomen kerst en oud en nieuw te vieren. Merry X-mas & a Happy New Year! ⛄️
  26. Esther & Patrick:
    24 december 2014
    Tijdstip voor vuurpijlen en champagne kun je niet beter timen. Gefeliciteerd Geeke en Eric! Geniet van de Kerst en een gezond en succesvol 2015.
  27. José en Nico:
    24 december 2014
    Wat een geweldige prestatie! Gefeliciteerd. We zijn supertrots op jullie en Nico is zelfs een beetje jaloers (dit zou hij ook wel eens willen doen) Geniet nog even in Hong Kong. Fijne feestdagen en alle goeds voor 2015. Tot ziens op de volgende familiereünie. Groetjes, Nico, Jose, Joep & Inge
  28. Fred & Family:
    24 december 2014
    Fantastisch jongens!!! De prachtige ervaringen onderweg zullen uiteindelijk meer indruk achterlaten dan dit feit op zich, maar wel erg geweldig dat je je bijna een jaar geleden voorneemt de halve aardbol per fiets te doorkruisen en dat dan volledig waarmaakt. Grote klasse!!
    Geniet de laatste weken van het reflecteren en niet te vergeten van de cultuur en het klimaat.
    Toppers zijn jullie!!!
  29. Fred & Family:
    Toppers zijn jullie!!!
  30. Maurits:
    24 december 2014
    Wat een kanjers. Zover en zo mooi. Dit kan niet anders dan een onuitwisbaar avotuur geweest zijn.
    Ook voor ons thuis was het een belevenis om jullie te volgen !!
  31. Dione:
    24 december 2014
    Proficiat, knap gedaan hoor en nog steeds happy samen zo te zien !!! Mochten jullie nog een verdwaalde geldkist vinden in Hong Kong dan kunnen jullie de terugreis misschien nog wat uitstellen. Een geldauto is namelijk 3 geldkisten kwijt geraakt op de snelweg ter waarde van 1 miljoen dollar (was zojuist op het nieuws) haha. Geniet van de laatste weekjes en jullie hele dagen saampjes. XXXX Dione en Erik
  32. Marianne:
    24 december 2014
    Kanjers in een woord. Inderdaad open die champagne en geniet van de enorme voldoening die deze tocht jullie gegeven zal hebben.
    Wie weet tot gauw in Driebergen.
  33. Mariska:
    28 december 2014
    Beste Geeke en Erik,

als jullie dit lezen ben je misschien al onderweg naar huis?? Desalniettemin: wat top dat jullie dit gedaan hebben en ook heelhuids volbracht hebben. het moet een heel andere wereld zijn om in het (verre) oosten rond te banjeren, te fietsen, ploeteren, eten, slapen etc. Indrukwekkend. Voor binnenkort: fijne jaarwisseling. Hartelijke groet Mariska
  34. Brandon Yeung:
    31 december 2014
    Great!!!!!
    Congrats!!!!! Grad to meet you and wish you all the best! Waiting for the next big trip?!~
  35. Bart en ellen:
    31 december 2014
    van harte gefeliciteerd!!! Fantastisch, wat een avontuur;-)
    Een mooie jaarwisseling toegewenst!
    Ellen en Bart
  36. Gerbren:
    2 januari 2015
    Geweldig!! Gefeliciteerd! Wat een reis en avontuur...
  37. Astr. .id:
    3 januari 2015
    Wat waanzinnig goed gedaan!!! Wow! Heeeel cool. Van harte gefeli!
    Ik wens jullie een heel mooi gezond en gelukkig 2015. En natuurlijk een behouden thuiskomst!
  38. Liesbeth v.d. Vlugt:
    15 januari 2015
    Bijna thuis !!! Geweldig dat jullie het " geflikt" hebben.

Goede reis en welkom home !