24/12: Hong Kong, de allerlaatste blog

24 december 2014 - Hong Kong Island, China

Met het bereiken van Hongkong is het tijd voor onze laatste Zijderoute 2014 blog. We blijven nog een paar dagen in Hong Kong en gaan daarna 2 weken naar Thailand. Om op het strand te zitten, af te kicken van het fietsen, ons eetgedrag naar normale proporties proberen terug te schroeven en onze ervaringen 'in te laten dalen'. Ons overheersende gevoel is dat de wereld een stuk toegankelijker en veiliger is dan je zou denken. Alle mensen die we tijdens deze reis hebben ontmoet, waren op hun eigen manier geneigd ons te helpen. Soms in het begin misschien wat afstandelijk en afwachtend, maar uiteindelijk altijd vriendelijk, zorgzaam en net zo nieuwsgierig als wij. Het heeft ons wereldbeeld voorgoed verandert.

Zoals velen van jullie weten hebben we voor vertrek van familie en vrienden een fonds mee gekregen om onderweg iets goeds mee te doen. Een mooi cadeau en extra dimensie aan onze reis. Voor iedereen die zich afvraagt wat we daar mee hebben gedaan: we gaan het aanwenden in Kirgizië, het armste land op onze zijderoute. Natuurlijk hebben we op meer plekken mensen gezien die het materieel gezien zo veel minder hebben dan wij. Maar meestal zagen we ook de waardigheid waarmee dit werd gedragen en mensen zichzelf proberen te redden. En met dat idee in gedachten zullen we het bedrag investeren in micro-krediet. Niet om rendement te maken, maar om mensen in staat te stellen zelf voor een betere toekomst te zorgen.

We vonden het leuk onze ervaringen via deze blog te delen. We hadden hiervoor in het begin geen vastomlijnd idee (behalve onze naasten een beetje gerust te stellen), maar het is ook voor ons een dierbaar dagboek geworden. Jullie reacties, mailtjes en Skypes maakten dat thuis nooit heel ver weg voelde en er ook weinig haast was om terug te keren. Dank daarvoor! Half januari vliegen we terug naar Nederland. Waar we jullie - althans de Nederlanders - weer in goede gezondheid live hopen te zien en te spreken. We wensen je hele fijne kerstdagen met familie en vrienden en een gelukkig maar vooral gezond 2015!

1. Joost:
    25 december 2014
    Mooi doel, en volgens mij de juiste manier. Ik ben een groot fan van micro-crediet geworden. Bizar om te zien wat een keninkje van een paar honderd euro al teweeg jan brengen. En dat fantastisch lage aantal niet inbare leningen!
    Geniet in Thailand, jullie hebben iedere seconde verdiend. Alvast een prima 2015 toegewenst. Tot gauw, J
  2. Joost:
    25 december 2014
    O ja, bijna vergeten: heel, heel veel dank voor al je verhalen. Ik heb er van genoten. Juist omdat je de mensen en wat ze deden/beleefden zo mooi beschreef. Ik hoop nog veel achtergronden te horen!
  3. Bas:
    25 december 2014
    Goede kerstdagen gewenst en gefeliciteerd met het behalen van jullie eind bestemming. Geniet straks lekker op het strand en tot over een paar weken in Driebergen, de bubbels staan dan koud...

Bas
  4. Th & L.:
    Hai Geeke en Eric,
    Jammer voor ons , maar mooi voor jullie, wij hebben een jaar lang elke dag kunnen genieten van jullie mooie reisverhalen en de prachtige foto's. Naar een jaar hard werken, wensen wij jullie een welverdiende vakantie , en een goede terug reis naar holland.
    groetjes Th. & Lo.
  5. Marjolein:
    Ha Eric & Geeke,
    Fantastisch en wat een mooie en bijzondere reis waarvan wij ook hier hebben mee-genoten. Fijne kerstdagen en geniet nog lekker na op het warme strand!! :-) Marjolein & Jaap
  6. Kate:
    We did the Silk Road through your eyes. Love Kate
  7. José en Nico:
    25 december 2014
    Eric en Geeke, bedankt dat we jullie op deze manier mochten volgen op dit fantastische avontuur. Jullie hebben genoten, maar wij ook. Nog een paar fijne weken vakantie, want dat hebben jullie wel verdiend!
    Tot ziens in Nederland en alvast de beste wensen voor 2015.
    Groetjes van de tant en d'r nonk oet Oeteldonk
  8. Rob:
    26 december 2014
    Hoi Eric en Geeke, bedankt voor de spannende reisblog. Het was geweldig jullie avontuur zo te mogen volgen. Geniet van de komende dagen. Groeten, Rob
  9. Hildegard:
    26 december 2014
    Heel veel dank dat jullie mij "mee" hebben willen nemen op jullie ongelofelijke tocht! En het is regelrecht uit mijn hart gegrepen hoe jullie over mensen schrijven en wat jullie conclusie over de mensen in het algemeen is. Draag dat alsjeblieft ook uit in Nederland!
    Ik wens jullie alle goeds toe voor jullie terugkeer naar Nederland in 2015.
  10. Marianne:
    Hoi Eric en Geeke,
    Een fantastisch succes. Ik had het al geschreven maar ik wil jullie nog een fijne nageniet vakantie toewensen in Thailand.
    Gezellige weken samen en tot ziens, goede reis naar Nederland.
  11. Melanie:
    27 december 2014
    Een hele fijne jaarwisseling toegewenst! Ik heb genoten van alle reisverhalen en de prachtige fotos van alle landen onderweg. Wat een ervaring! Heel veel plezier nog de laatste weken en een goede reis terug naar Nederland.
  12. Esther & Patrick:
    27 december 2014
    Veel groeten uit Lichtenvoorde. In de foto's en verhalen zit volgens ons een leuk reisboek. Wij tekenen graag in :) Geniet van de stranden in Thailand. Succes met afkicken. Morris, Jan-Ids, Esther en Patrick
  13. Irene:
    28 december 2014
    Hoi Geeke, wat heb ik genoten van jullie reisverhalen. Wat een ervaring moet dit voor jullie zijn. Veel plezier in Thailand en een goede reis terug naar Nederland.
    Gr. Irene
  14. Cees Ramselaar:
    28 december 2014
    Geeke en Eric , het zit er op maar de de indrukken opgedaan op jullie indrukwekkende tocht zijn blijvend. In Thailand de rust van het even niets hoeven.
    Welkom weer over enige weken op Nijendal en alle goeds voor jullie in 2015!
    Cees en Leonie
  15. Trudy:
    29 december 2014
    Dank voor de mooie reisverhalen. Geniet nog lekker na in Thailand. Ik wens jullie alle goeds voor 2015 en tot 13 februari!
  16. Albert en Francis:
    30 december 2014
    Dank voor alle mooie verhalen. En dank dat ook wij mochten meevoelen dat 'onze' wereld toegankelijk is met bewoners die vanuit dat wat ze hebben willen delen. Mooi om met die gedachte 2014 af te sluiten.

Geniet nog van het mooie Thailand! En onze wens aan jullie: dat 2015 net zoveel verrassingen gaat brengen als 2014!

Hartelijke groet Albert en Francis
  17. Herma Ester:
    31 december 2014
    Een bijzonder jaar was dit voor jullie beide en een bijzondere prestatie. Geweldig dat ik een beetje hebben mogen meegenieten van/met jullie ervaringen.
    Wens jullie, op deze laatste dag van het jaar, een heel gezellige vakantie en de beste wensen voor 2015!
  18. Maria Brans:
    4 januari 2015
    Wat een super prachtig reisverhaal!! Geweldig zoals jij kunt schrijven. Dit kun je zo als boekvorm gaan uitgeven. Proficiat met het behalen van de eindbestemming en bedankt voor dit prachtige verslag!
    Groetjes. Maria
  19. Jannie Oude Vrielink:
    Hoi Geeke en Eric,

Ik liep een beetje achter met het lezen van jullie verslagen.
    Ben nu weer bij hoop ik
    Dank voor alle mooie en bijzondere verhalen.
    Het is als een boek waarin je jezelf waant in al die mooie plekken.
    Wens jullie alsnog een paar mooie weken in Thailand en goede gezondheid en geluk 2015.

Lieve groet,

Jannie
  20. Jannie Oude Vrielink:
    4 januari 2015
    moet natuurlijk zijn op al die mooie plekken!!!
  21. Nadine:
    5 januari 2015
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie reisdoel!!!
    En bedankt voor het delen van jullie verhalen.
    Jullie kunnen Floortje Dessing zo achterna :)
    Geniet er nog van in Thailand en tot daarna.
    X
  22. Danielle:
    5 januari 2015
    lieve Eric en Geeke,

wat was het mooi om van jullie verhalen te genieten, inspirerend !! Geniet van het afkicken en tot snel in Nederland of Zweden,
    liefs Jeroen en Daan
  23. Elaine Glennie:
    6 januari 2015
    Dearest Geeke and Erik

Many many congratulations!!! Hold dear all of your special experiences - they will be memories of a lifetime. Am so happy I had a chance to meet you on the way and have so very much appreciated your sharing your thoughts and feelings. Very best wishes for a wonderful, health and happy 2015!!! Do hope our paths cross again soon. very best Elaine