4/8: Osh, soepele grensovergang naar Kirgizië

4 augustus 2014 - Osj, Kirgizië

We zijn in Kirgizië! Het land dat direct grenst aan China, waarmee ons absurde plan om naar China te fietsen nu best reëel wordt. De dichtstbijzijnde Chinese grenspost ligt hier namelijk zo'n 250 km vandaan, maar die is momenteel gesloten vanwege onrust in Kashgar. En dus maken we een slinger van een maand door Kirgizië en Kazachstan. De grensovergang ging vandaag soepeler dan ooit. In tegenstelling tot bij binnenkomst in Oezbekistan hoefden niet alle tassen van de fiets en door de scanner. Alleen onze medicijnkoffer werd minutieus doorzocht. Geen USB sticks of boeken? Nee, alleen een e-reader en een iPad. Niet interessant. Verder hadden we er voor gezorgd niet meer Dollars het land mee uit te nemen dan waarmee we binnenkwamen. Volgens reiziger-fora is dit namelijk de #1 aanleiding voor gedoe of bribe. De hotelregistratie slips schenen gek genoeg ook niemand te interesseren. Terwijl we de avond ervoor nog door een hotel medewerker ondervraagd werden waar we de nachten waren geweest waarvan we geen registratie hadden. Maar een vingerwijzing naar de tent achterop je fiets was ook ditmaal afdoende. En de Kirgizische douane? Geen visa, geen registratie fee, geen bagage check, niets. Gewoon een eenvoudige stempel in onze paspoorten. Hoe on-Stans! Een eerste blik op de weg laat een veelzijdiger wagenpark zien na enkel de Chevrolet's, Daewoo's, Lada's en Volga's bij de buren. En ditmaal zowel rechts, als links gestuurde auto's. Interessant. De Kirgizische Som heeft een wisselkoers en papiergeld dat gewoon weer in een portemonnee  past i.p.v. in bundels van 100.000 bij elkaar gehouden met een elastiekje in een plastic zak. Morgen gaan we een dagje 'kalibreren' om de lokale gebruiken en woorden te leren kennen voordat we ons op de Fergana Mountain Range gaan storten richting Bishkek.

1. Patrick en Esther:
    5 augustus 2014
    Respect voor jullie doorzettingsvermogen Eric en Geeke, China binnen handbereik! Het contrast tussen jullie reisverhaal/locatie wordt alleen maar groter als je niet in Lichtenvoorde aan de keukentafel zit maar in Volterra aan het zwembad. Gelukkig rijden er in de Toscane inmiddels ook veel Aziatische Chevrolet's rond. Blijven trappen en schrijven. Ciao, van ons allemaal.
  2. Marianne:
    5 augustus 2014
    Zo dicht bij China hoe bizar ver weg kun je fietsen. Nou jullie kunnen het fantastisch. En hou dat tentje achterop al is het maar om te wijzen. Fiets goed groet van Marianne.
  3. Bas:
    5 augustus 2014
    Wij zijn weer bij met lezen! Inmiddels in Italië, na een week Zwitserland. Minder spectaculair dan jullie avontuur, maar lekker als vakantie! Goed om te lezen hoe het jullie vergaat!
  4. Maaike:
    6 augustus 2014
    He Geeke en Erik, jullie zijn al bijna klaar met dat fietstochtje. Toch nog maar een kleine omweg naar Singapore om het af te leren :-)
  5. Cees Ramselaar:
    13 augustus 2014
    Op 250km van China, en dat met 't fietsje!
    Wij vinden met de auto naar Spanje al 'n behoorlijk eindje.
    Zijn hier nog 'n paar dagen en dan terug naar Nijendal.
    Eric en Geeke, na Kirgizië de grens van China bereiken is toch op zich een mylpaal in jullie tocht.
    Ontvang onze beste groeten, we volgen jullie,
    Cees en Leonie
  6. Elaine Glennie:
    19 augustus 2014
    Geeke and Eric - really appreciate your sharing your adventure - it must be wonderful to be within a stone's throw of China. Very best wishes for sunny cool days perfect for riding!

Elaine - from Hotel Bek in Tashkent