8/7: Mashad, the Holy Shrine

8 juli 2014 - Mashhad, Iran

De Sint Pieter, het Vaticaan en Assisi hadden we al gezien, maar het complex rond de Holy Shrine van Imam Reza is toch wel de meest indrukwekkende pelgrimsplaats. Je merkt het al in het hotel waar het publiek en de buzz internationaler aandoen dan in de rest van Iran. Ieder jaar schijnen hier zo'n 20 miljoen moslims van heinde en ver naar deze stad in een stad te komen. Ze tonen dan hun respect aan deze charismatische 8e Imam die op 55 jarige leeftijd in 812 AD werd vermoord. We werden aan de poort opgevangen door een Engels sprekende vrijwilliger die een charmante witte chador voor mij bij zich had. Als niet-moslim mag je wel het complex op, maar niet naar de Goharshad Moskee en de graftombe zelf. En dus werden we vlijtig begeleid langs alles wat we wel mochten zien. Zoals het museum met de 2 vorige tombes (ze hebben in 2001 net een nieuwe geplaatst), een antieke tapijten collectie en recente sportmedailles die aan Imam Reza zijn gedoneerd. Maar het meest indrukwekkend waren toch wel de aaneenschakeling van enorme natuurstenen pleinen, het tegelwerk dat nog fijner leek dan wat we eerder hadden gezien, het zicht op de 15e eeuwse azuurblauwe koepel van de moskee en de 17e eeuwse gouden koepel van de Shrine. En daarmee loopt ons al 6 weken durende bezoek aan Iran ten einde. De komende 2 dagen fietsen we namelijk richting de Turkmeense grens. Iran is een magisch land gebleken, dat zoveel te bieden heeft aan cultuur, historie en landschap. Maar uiteindelijk maken ook hier de mensen het verschil. Nooit eerder zagen we zo'n nieuwsgierige bevolking die zich bewust is van hoe ze in het westen worden gezien, maar graag gekend wil worden om wie ze werkelijk zijn: beleefd, hulpvaardig en extreem gastvrij.

1. Herma Ester:
    9 juli 2014
    Indrukwekkend jullie belevenissen; daarmee krijg je toch een andere kijk op de wereld. Ben heel benieuwd naar jullie verhalen uit Turkmenistan.
    Vertrek zelf op 26 juli a.s. voor 3 weken voor een rondreisje naar de hotspots van Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan & Kirgizië.
  2. Sannie's Journey:
    9 juli 2014
    Wat een mooi compliment voor de locals! Veel lfs & goede reis richting Uzbekistan! X
  3. Sannie's Journey:
  4. Angieb:
    9 juli 2014
    Weer genieten van jullie verhalen! Iedere dag een stuk op de blog; hebben jullie een verbinding die het altijd doet? Verbazend, maar wel een gerustellende gedachte dat jullie kunnen blijven communiceren met het thuisfront.
    En waar ik ook zo benieuwd naar ben, wat doet de reis met jullie lichaam? Volgens mij moeten jullie met 8-9 liter vochtverlies per dag en alle dagen zo'n 100 km op de teller wel gespierde spijkers zijn!

Wij kijken liever naar sport: vanavond de halve finale op het WK, Nederland tegen Argentinie! Alles is hier al oranje.....
  5. Maurits:
    10 juli 2014
    Geeke en Eric,
    Jullie verslag van het bezoek aan Iran heeft indruk op mij gemaakt. De laatste zin van jullie verhaal van 8 juli geeft aan dat er naast de politieke verschillen toch blijkbaar ook een grote verbondenheid tussen de bewoners van deze aarde kan bestaan.
  6. Liesbeth v.d. Vlugt:
    12 juli 2014
    Prachtige verhalen en foto's. Elke keer genieten om te lezen. Groeten uit Herten.
  7. Joost:
    13 juli 2014
    Wat een mooie, kleurige, historische en kunstzinnige mozaïeken.
    Ik wacht met 'smart' op volgend -wifi enabled- reisverslag!
    Houd Koers, J
  8. Bas:
    14 juli 2014
    Duidelijk nog geen Wifi binnen bereik. Ik hoop dat de reis net zo goed gaat als in Iran.
  9. Jeannine:
    Ha luitjes,
    Al dagen geen berichten van jullie.........kunnnen wij daar iets aan doen? goed vervolg van jullie reis..........hou het heel en hou het gezond! Lieve groetjes, Jeannine.
  10. Paulien:
    14 juli 2014
    Geeke, jouw dagelijkse berichten over een wereld ver weg van hier worden gemist! Hoop alles goed en op wifi
  11. Imja:
    15 juli 2014
    Ik zie het aantal kilometers wel minder worden...of gebeurt dat automatisch.
    Ja wat missen we ons vervolg verhaal!
    Toch nog een plekje op deze aarde waar je niet bereikbaar bent?
    Groetjes Imja