9/7: Mazdavand, het grote niets

9 juli 2014 - Sarakhs, Iran

Jesper (4) zou het fantastisch gevonden hebben, die honderden kiepwagens die af en aan reden naar deze enorme zandbak. En toen ook deze drukte voorbij was, leek Iran ten zuiden van Mashad echt over te gaan in het grote 'niets'. De 22E was verworden tot een eenbaansweg zonder vluchtstrook door een eindeloos golvende droge vlakte. Langzaam maar zeker daalden we van 900 naar 700 meter hoogte. En daarmee liep ook de temperatuur geleidelijk omhoog. Naast een winkeltje aan de weg vonden we rond 12:30 een boom waar we tot een uur of 3 onder hebben gelegen. Om lunch te koken en alle NU.nl berichten over de bizarre uitslag van de halve finale tussen Duitsland en Brazilië nog eens na te lezen. Rond een uur of 6 bereikten we Mazdavand. Een dorp dat tegen de laatste echte bergrug ligt aangevlijd voordat we definitief naar de lager gelegen Turkmeense vlakte kunnen afdalen. Naast een verzorgingsplaats vonden we een plek om onze tent neer te zetten met zicht op de omgeving, maar zonder de halve WK finale Nederland-Argentinië.