9/6: Karaj, warmtetraining vlak voor Teheran

9 juni 2014 - Karaj, Iran

"Turkmenistan is the hottest country of Central Asia. Only the insane or unfortunate find themselves in Ashgabat in July or August when the temperatures can push 50 degrees" aldus de Lonely Planet. Ah, dat gaat over ons! Vandaag hebben we er vast aan kunnen proeven, met 38 gr. op de teller in de schaduw in Karaj. Net na de lunch was de lucht zo warm dat je om de 3 minuten je drinkfles moest trekken om je speeksel op gang te houden bij het inademen. Maar eerlijk is eerlijk: als dit het is en je aan voldoende fris water kan komen, dan is het te doen. Waarschijnlijk omdat het echt droge lucht is en omdat we er langzaam aan hebben kunnen wennen. De omgeving had veel van een zandbak vandaag. Op rechts een eindeloze droge vlakte en op links uitzicht op dorre bergen met hier en daar een struikje, een boom en een stadje. Soms kleinschalige laagbouw in dezelfde zandkleuren als de omgeving en soms een hele nieuwe stad met moderne woonblokken van zo'n 8 verdiepingen hoog. Langzaam begint het beeld te ontstaan hoe vorige week een enorme zandstorm in Teheran heeft kunnen plaats vinden. De tolweg truc bleek ook vandaag weer te werken (ditmaal was het antwoord "OK, very good!") en hadden we de vluchtstrook 115 km lang weer bijna helemaal voor ons alleen. Op de ring rond Karaj werd het echter druk aangezien de automobilisten hier van een 3 baans een 5 baans weg probeerden te maken. En dat was inclusief onze vluchtstrook.

1. Mariska:
    10 juni 2014
    Wat een avontuur. Weet niet of ik zo'n held zou zijn. Maar je maakt wel veel mee. Hoop dat jullie gezondheid helemaal in orde is en dat het drinkwater voldoende te vinden is.
    Hoe is het om voortdurend op de fiets te zitten? Het zitvlees is helemaal gewend? Armen ook? Nek?
    Wat vinden de automobilisten van jullie op de weg?

Hartelijke groet, Mariska en Charles
  2. Rob:
    11 juni 2014
    Hoi Eric en Geeke, ik kreeg van Evert de link naar jullie reislogger en ben echt onder de indruk van jullie mooie reiservaringen. Het is al fantastisch om het te lezen, laat staan om het zelf mee te kunnen maken. Hoe dik zijn de bovenbenen? Op het volgende Oktoberfest heb je een extra Mass verdient! Groeten uit Stockholm. Rob