10/6: Teheran, met onze fietsen achterop de auto de stad in

10 juni 2014 - Teheran, Iran

Met nog maar 30 km te gaan naar Teheran hadden we vanochtend voor vertrek alle tijd om nog wat voorbereidend visa werk te doen. En dus waren we druk in de weer met aanvraagformulieren en het schrijven van een brief waarom we zo graag naar Turkmenistan willen. Om daarna 1,5 uur grotendeels downhill op de vluchtstrook van de tolweg (tegenwoordig ons favoriete fietspad) naar Teheran te sprinten in de 47 graden die ons vandaag was beloofd. Langzaam kwam de bergrug waar Teheran tegenaan is gebouwd in beeld. Onze Warmshower host Hossain - ook een contact van Akbar (30/5) - heeft ons rond lunchtijd met de auto bij het Chitgar Park opgepikt aan de westkant van Teheran. Wel een beetje vreemd om onze fietsen achterop een auto gebonden te zien worden na ruim 7.000 km zelf de wielen over het asfalt te hebben voortbewogen. Maar dat was volgens de doorgewinterde fietser wel zo veilig in deze stad met 12 miljoen inwoners en bijzonder dynamisch rijgedrag. Hossain bleek namelijk vorig jaar van Hamburg naar Mashad (oost Iran) te hebben gefietst. Een reis waar hij diezelfde avond een lezing over zou geven voor een Facebook groep die iedere 2 weken een lezing organiseert over reizen. Van het Perzisch konden we natuurlijk weinig maken, maar het was bijzonder om de foto's over onze route vanuit zijn perspectief te zien. En het was heerlijk om door zijn moeder te worden verwend met zelf gemaakte limonade en een heerlijke lunch.