2/8: Fergana, in het hart van de groene valei

2 augustus 2014 - Farg'ona, Oezbekistan

Na het afzien van gisteren besloten we vandaag een 'herstel etappe' van 90 km in te lassen i.p.v. in 1 keer door te rijden naar Andijan. Toen we Kokand uitreden zagen we in het centrum gezellige terrassen en een enorm paleis van Khudayar Kahn dat rond 1815 voor de helft werd gebruikt door zijn harem van 43 concubines. Bezig baasje! De Fergana valei is zo groot, dat we de bergen eromheen nauwelijks zagen in de heiige lucht. Terwijl het met de Tian Shan range in het noorden en de Pamir in het zuiden toch goed ingepakt ligt tussen de 4 en 5-duizenders. Maar middenin is het vooral een groene oase met veel katoen, meloenen, nectarines, perziken, mais en ook wijngaarden. Die stokken staan in het veld, maar ook voor alle huizen in de dorpjes. Ze vormen samen een soort overdekte promenade langs de aaneengesloten gevels en ommuring. Het oogt gezellig, maar houdt ook de zon van de gevels weg. In het stadje Fergana namen we intrek in een onlangs gerenoveerde Russische betonnen kolos. De lobby zag er fancy uit met moderne design meubels en verlichting. De uitleg over eens per dag een uur warm water zette dit echter weer in perspectief: we zijn nog steeds in Oezbekistan. Maar we waren precies op tijd binnen voor de warme douche, dus wat geeft het.

1. Joost:
    4 augustus 2014
    Ik werd zó blij met jullie foto's van o.a. 'Fietsvriendje'. En van jullie laatst geposte foto in -waarschijnlijk- Osj. Ze schilderen voor mij een visueel bewijs van de rust van jullie ervaringen. Houd Koers, liefs J