31/3: Kale, het binnenland in

31 maart 2014 - Tavas, Turkije

Bij de eerste serieuze klim vraag je je nog even af waarom we niet een laf rondje langs de kustlijn hebben gepland, maar het werd een fantastische dag met 75 km en bijna 1600 hoogtemeters op de teller. We zijn tot 3 maal toe boven de 1000 meter gekomen, eenmaal vanaf 600, eenmaal vanaf 500 en tenslotte vanaf 400 meter hoogte. In een fantastische omgeving met een strakblauwe hemel, frisse berglucht, dennenbomen en rotsen die van kleur varieerden van oranjerood, naar kopergroen en tenslotte leemgrijs. En vlak voor een grote afdaling een weergaloos uitzicht met in de verte besneeuwde bergtoppen. Alsof je door een natuurreservaat rijdt, maar dan zonder rangers. Want 'Our forest is protected by love, not by rangers', aldus een bord langs de weg. Aan deze D300 werd trouwens flink gewekt. Sommige stukken waren nieuw en 2 baans, sommige nog enkelbaans en zonder al te veel vluchtstrook. Maar voor een land zonder fietscultuur reden ze alleszins netjes om ons heen. Alleen het enthousiaste getoeter kunnen we in dit overwegend islamitische land nog niet helemaal duiden. Is het 'jij bent gek', 'zo, dat doe ik je niet na op deze helling' of 'wat een lekker strak fietsbroekje'?

1. Jeroenendaan:
    2 april 2014