30/9: Zhuoni, vroege stop aan de Tao rivier

30 september 2014 - Xiahe, China

Dinsdag dorsdag, daar leek het op. Regelmatig was het wegdek volledig verdwenen onder een bed van stro. Tja, waarom zou je een machine kopen als er voor je deur genoeg auto's rijden om de graankorrels uit hun aren te persen? Tussen de auto's door werd het stro steeds met rieken opgegooid en de korrels opgeveegd. En dus reden alle auto's rond met sliertjes stro onder hun wagen. Een mooi landelijk plaatje. We hadden vandaag ook weer eens een 'fietsvriendje'. Het jongetje van een jaar of 9  reed op zijn wielrenfietsje mee de stad uit en de eerst hellingen op. Af en toe werd het hem te veel en moest hij een stukje lopen. Maar toen we na 245  hoogtemeters boven even stonden uit te blazen kwam hij er toch weer aan. Knap! We hebben de wave voor hem gedaan, samen een foto gemaakt en wat cakejes in zijn rugzakje geduwd. Die komt er wel. In Zhuoni zijn we vandaag al rond lunchtijd gestopt, een unicum. Maar 's middags zou het gaan onweren en Zhuoni bleek een aardig stadje in een heerlijk zonnetje aan de snelstromende Tao rivier, dus waarom ook niet. Onze verschijning was ook een unicum. Kinderen stootten moeders aan, volwassen bleven staan en keken ons na. Maar op onze enthousiaste 'nihao' volgde toch meestal een brede glimlach.

1. Joost:
    1 oktober 2014
    Wat een wèreldblog! Maar dat komt ook door dat fietsjochie en de eenvoud van dorsen. Wij zijn nu in Hong Kong, bewijs volgt via mail. HoudKoers! Joost