29/9: Lintan, jaks en schapen op de weg

29 september 2014 - Xiahe, China

China schijnt 90 steden met 5 tot 10 miljoen inwoners te hebben (zeg maar Parijs) en 170 steden tussen de 1 en 5 miljoen (zeg maar Groot-Amsterdam). En als deze statistiek van 2013 is, zijn deze cijfers ondertussen vast al weer achterhaald. Absurd idee. Maar van deze verstedelijking was vandaag niets te merken, want we fietsten door de binnenlanden van China. En daar hadden de dieren het voor het zeggen. Of je nu tol had betaald (alle auto's) of niet (wij), je wachtte maar even tot de jaks en schapen weer de weg af waren. Of je toeterde hard en lang, maar dat leek het proces niet echt te versnellen. In de kleine gehuchten scharrelden de zwarte biggetjes gezellig langs de kant van de weg. Het werd een topdag met lange klimmen (toch weer bijna 1000 hoogtemeters gemaakt vandaag) en lange afdalingen onder een strakblauwe lucht. En als je na de laatste klim de bocht omdraait zie je ineens volledig uit het niets een complete stad opdoemen, met stoplichten, trottoirs, hoogbouw en meerdere 3 en 4-sterren hotels: Lintan. Een kwartier na het inchecken hadden we 2 politieagenten in burger aan onze kamerdeur. Maar daar zijn we inmiddels in 'kleinere' plaatsen aan gewend. Gewoon vriendelijk je paspoort laten fotograferen, een kopie ervan meegeven, met handen en voeten uitleggen waar je de volgende dagen naar toe gaat en enthousiast de namen van de toeristische highlights in de regio noemen.