28/9: Hezuo, terug naar het noorden

28 september 2014 - Xiahe, China

"What a difference a day made ..." Jamie Cullum, had het niet beter kunnen zeggen. Gisteren was onder het dekbed zo ongeveer de enige plek waar het niet klam en koud was. Vandaag scheen de zon en liepen in Langmusi de jonge monnikjes met ijsjes over straat. Maar ons plan werd er niet anders door, we gingen terug naar het noorden om van daaruit het hoogte plateau af te fietsen en door te kunnen steken naar Xi'An. En aangezien we niet van terugfietsen houden, namen we de bus die in 4 uur tijd de film van 2 dagen fietsen terug spoelde. Eindbestemming Hezuo lag met 2800 meter zo'n 500 meter lager en dat maakte het al net iets aangenamer. Bij het tweede hotel hadden we beet: één die wel buitenlandse toeristen mocht ontvangen. En dus was er nog tijd om het Milarepa paleis te bewonderen. Van origine een gebouw uit 17-zoveel, dat tijdens de culturele revolutie in de as was gelegd en in 1988 was herbouwd. Het bijzondere is de hoogte (8 verdiepingen) en dat er meerdere spiritueel leiders van verschillende Tibetaanse sekten worden geëerd. Het avondeten was een nieuwe ervaring. Ik kreeg een plastic mandje in m'n handen gedrukt waarmee ik aan saté prikkers geregen groenten en vlees uit een koelvitrine (jawel) mocht uitzoeken. Waar we verwachtten dat het gefrituurd weer terug uit de keuken zou komen, bleek het in de noodle soep te zijn beland. Weer wat geleerd