27/9: Langmusi, bezoek aan Kerti en Serti kloosters

27 september 2014 - Xiahe, China

Langmusi ligt in 2 provincies. De White Dragon River loopt dwars door het plaatsje heen en de ene helft ligt in Sichuan - die van die gieren (26/9) - en de andere helft in Gansu. En zo heeft het ook 2 kloosters: het Kerti Gompa (Sichuan, uit 1413) en het jongere Serti Gompa (Gansu, van 1748). En beiden waren weer heel anders dan het klooster van Labrang. Kleinschaliger, minder gepolijst en dichter bij de natuur. Zo had Kerti gebedsmolens die door water uit een bergriviertje werden aangedreven en een mooie heuvel om je gebedsbriefjes uit te strooien en door de wind mee te laten voeren. Serti lag hoog tegen een heuvel, met zicht op het dorp en de omringende bergen. Toen we daar rondliepen bleek het net gebedstijd te zijn en dus glipten we even naar binnen. Alle monniken zaten in tweetallen op lange matrassen tegenover elkaar hardop uit een boek te lezen. Dit bidden schijnen ze ook op bestelling te doen voor derden. Tegen betaling kun je bijvoorbeeld laten bidden voor je gezondheid of succes op je werk. De Tibetanen die voor ons in de deuropening zaten hadden allemaal een oranje sjaal om en begrijpen deed ik het niet helemaal, maar het leek alsof zij voor zo'n 'opdracht' hadden betaald. Ondertussen waren de straten volledig 'verblubberd' door 2 dagen lang continu regen. In onze hotelkamer waren de fietsbroeken nog net zo nat als we ze 's ochtends na de was hadden opgehangen. We hadden natuurlijk voor beter weer kunnen laten bidden, maar we nemen het heft maar in eigen hand. Het is tijd om naar lager gelegen gebieden af te reizen en de warmte weer wat op te zoeken.