1/10: Minxian, National Holliday

1 oktober 2014 - Tianshui, China

Vandaag was het 1 oktober. De verjaardag en nationale feestdag van China, voor  iedereen het begin van een vrije week. "Zorg dat je dan niet op de weg zit", aldus Lonely Planet. Omdat heel China dan collectief aan het reizen slaat, en dan vooral naar de toeristische gebieden waardoor daar geen treinkaartje of hotelkamer meer te krijgen zou zijn. En dus hielden we ons op in gebieden waar nooit een toerist komt en deden we rustig aan richting Xian, met het terracotta leger één van de must-see's van China. Na een km of 75 langs de Tao rivier stopten we daarom in Minxian. Een stad van enige omvang waar we zouden moeten kunnen pinnen om onze cash voorraad weer aan te vullen. Maar ondanks al die mooie Visa en MasterCard tekentjes, kwam er helemaal niets uit de muur. Ook niet bij banken waar dat eerder wel was gelukt. Hmm. Één van de bankemployés legde met handen en voeten uit dat diezelfde banken in de grote en toeristische kleine steden wel aan het internationale netwerk hangen. Dat betekent dat we binnen 3 dagen in Tianshui zouden moeten zijn. En terwijl Eric met zijn plastic van bank naar bank liep had ik alle tijd om met een aardig en Engels sprekend meisje te kletsen en wat vragen te stellen. Over wat al die vrouwen met rieten mandjes onder hun arm deden die we onderweg naar Minxian hadden gezien. "Dat zijn plattelandsvrouwen die collectief koopjes gaan inslaan op de braderieën. That's what we do on National Holiday."