2/20: Longxi, afdalen naar 1700 meter

2 oktober 2014 - Tianshui, China

Blijkbaar was toch niet heel China vrij. Boeren gingen gewoon verder met dorsen en aardappels werden geoogst. De meeste middenstanders hadden hun winkel geopend en ook de chauffeurs van kiepwagens en grote trucks waren zo te zien gewoon aan het werk. Wel reden er meer bussen en leken er meer dikke SUV's en nieuwe middenklassers op de weg. Blijkbaar was vooral de bovenste helft van China deze week ergens op weg naar toe. Voeg daar aan toe 'regionale wegen dwars door dorpen op te smalle stoffige straten', 'iedereen die toetert om te zorgen dag hij gezien wordt' en af en toe 'klassieke (jengel) muziek' en je Chinese kakofonie is compleet. En dat maakte de ochtend klim van zo'n 600 meter niet heel feestelijk. Maar toen we de hoofdweg naar Lanzhou afdraaiden naar het oosten, ging het een stuk beter. Heerlijk afdalen door groene valleien met kleinschalige landbouw op terrassen langs de bergen. Elke centimeter vruchtbare grond werd hier benut. En terwijl we langzaam afzakten naar 1700 meter nam de temperatuur toe en kwamen ook de loofbomen weer terug. We hebben de Tibetaanse hoogvlakte en bijbehorende kou definitief achter ons gelaten.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade