30/7: Tashkent, over metro's en post

30 juli 2014 - Tashkent, Oezbekistan

Hebben we ons gisteren nog vooral verplaatst met taxi's en de metro, vandaag hebben we weer eens de fiets gepakt. Omdat we door Oskar werden getipt over een goede fietsenmaker aan de andere kant van de stad. Maar eerst nog even over die metro. Hij is na de grote aardbeving in 1966 door de Russen in etappes ontwikkeld en naast die in Almaty de enige in heel Centraal Azië. Iedere dag worden er zo'n 160.000 mensen vervoerd. Niet een heel indrukwekkend aantal, maar het bijzondere is dat de stations stuk voor stuk kunstwerkjes zijn. Ontworpen door lokale kunstenaars en architecten en bij de materialisering zijn kosten nog moeite gespaad.  Over smaak valt te twisten - sommigen lijken regelrecht uit een Batman film afkomstig - maar bijzonder is het. Aangezien de stations ook dienen als atoomschuilkelders mag je er helaas geen foto's van maken, maar kijk maar eens op google. De fietsenmaker bleek inderdaad een goede tip, want hij had Eric's pedaal zo uit elkaar gehaald. Om hem even later weer dicht te schroeven en te adviseren maar met het gepiep te leren leven. Hij kon er wel nieuwe dubbel gelagerde op zetten, maar zag ook wel dat de kwaliteit van zijn materiaal het niet haalde bij de bestaande pedalen. Door naar het postkantoor om weer 1,5 kg aan ballast naar huis te sturen. De demonteerbare wijnglazen hebben de schifting nog net overleefd, maar de 2 opvouwbare kampeerstoeltjes gaan nu echt naar huis. En dan kom je in een wereld die 50 jaar stil lijkt te hebben gestaan. Er word een kartonnen doos versneden tot iets dat goed om het pakketje past, van een kaasdoek wordt op een machine ter plekke een perfect passende postzak genaaid. De opening wordt handmatig dicht genaaid en met lakstempels verzegeld. Vervolgens mag je het adres van afzender en ontvanger er zelf met een marker opzetten. En tenslotte wordt er een barcode sticker met een lijmkwast op vastgelijmd en zitten we toch opeens weer in de 21e eeuw. Het pakket met reservematerialen dat een maand geleden vanuit Nederland is verstuurd is vandaag - just in time - in Tashkent aangekomen. Ben benieuwd of verzegelde postzak van Oost naar West sneller gaat.

1. Rie bevers inlossen:
    1 augustus 2014
    Vandaag waren diny en jan bij mijtegast voor ee etentje. Heel gezellig! Heb jullie reiblog bewonrt. Geweldig! Mooi foto 's en verhalen.
    Goede reis en groetjes van ons 3en.