29/7: Tashkent, een soepele ochtend

29 juli 2014 - Tashkent, Oezbekistan

Vandaag gingen we 'zaken doen' en dus gingen we met fris gewassen overhemden op pad om ons om 7:45 bij de Kazachse ambassade te melden. En terwijl die pas om 10:00 uur open ging, konden we  onze naam op de 28e plek van de wachtlijst zetten die tussen het hek gestoken was. Veel vrienden dus, maar ditmaal geen Europeaan te bekennen. Dat zouden we als een bevestiging kunnen zien van de pilot die Kazachstan 2 weken geleden heeft aangekondigd, waarbij inwoners van een aantal landen 15 dagen lang zonder visum door Kazachstan mogen reizen. En dat zou net genoeg zijn om van Kirgizie naar China te komen en ook Almaty nog aan te kunnen doen. Maar we hadden op alle reizigersfora nog niemand gevonden die sindsdien ook daadwerkelijk de relatief kleine grensovergang in het oosten van Kirgizië succesvol zonder visum was overgestoken. En het beeld van een slechts Russisch sprekende norse grenswachter die boven op zijn bergpas de laatste instructies uit Astana nog niet tot zich had genomen wilde maar niet uit ons hoofd. Dus wilden we graag een confirmation letter in het Russisch, dat we zonder visum door mochten. De beambte aan de poort herkende blijkbaar ons afwijkende profiel en we mochten zowaar voor openingstijd naar binnen. De dames achter de balie verzekerden ons echter dat dit nieuwe beleid tot in alle uithoeken van Kazachstan bekend was en geen enkel probleem zou opleveren. Tja, daar gaan we dan maar van uit. Onze karma was vanochtend blijkbaar zo goed dat er vervolgens in het Grand Mir Hotel ook nog dollars uit een ATM gerold kwamen op onze Visa Card. Die we even later op een bazaar hebben gewisseld voor lokale Som's. Ditmaal zagen we echter niemand met plastic tassen vol geld lopen. Bij navraag bleek de dame van de ingelegde groenten te dubbelen als moneychanger. Interessante product mix! De lunch met onze contactpersoon in Tashkent was heerlijk en onderhoudend. Het is iedere keer weer een eye-opener om met mensen met een andere oriëntatie dan onze eigen westerse te spreken over politieke thema's.