30/11: Xingping, land in steigers

30 november 2014 - Yangshuo, China

Als er één rode draad in dit immense land is, dan is het wel bouwen. Het geeft een enorm gevoel van leven en vooruitgang. Of het nu 'Rijkswaterstaat' is, die ieder jaar net zo veel hoge snelheidsspoor aanlegt als er in heel Europa ligt.  Projectontwikkelaars die megalomane projecten uit de grond stampen of particulieren. Echt overal wordt gebouwd. En dus stond ik vanochtend oog in oog met een metselaar toen ik nietsvermoedend onze badkamer uit kwam gestapt. Iedere stad die we binnenrijden wordt getekend door een skyline van torenflats. Sommigen worden bewoond, anderen zijn in aanbouw, maar het grootste deel staat leeg en te wachten op toekomstige huurders. Maar het mooist blijft toch de particuliere (ver)bouwer. Ik denk dat er van elke drie huizen wel één gebouwd of verbouwd wordt. Op straat liggen continu hopen steen, cement en hout. Cement wordt gewoon met wat water op het wegdek aangemaakt. Bekistingen worden door honderden paaltjes op hun plek gehouden en steigers zijn van bamboe. Daar staan overigens opvallend veel vrouwen op. "Vrouwen kunnen net zo goed werken als mannen", had voorzitter M. eens gezegd. De mannen had hij nodig voor de strijd, dus de vrouwen moesten de landbouw en industrie gaande houden. Een aanpak die in WO1 overigens ook in Engeland en Frankrijk een enorme emancipatiegolf op gang bracht. En dat zie je hier bijna 40 jaar later nog steeds.

1. Joost:
    7 december 2014
    Mooie verbinding met de tijd in Europa! En gelijk heb je, op alle fronten. Vrouwen werken net zo goed als mannen EN werken is goed voor je. Emanciperend of op een andere manier.