1/12: Yangshuo, gezelligheid in het karstgebergte

1 december 2014 - Yangshuo, China

Fietsen langs de Li Rivier, het leek zo'n romantisch idee. Maar na een overtochtje met de pont en een kilometer of 5 leek deze route toch echt meer een hiking trail, dan iets dat je met fiets en volle bepakking wilt doen. En dus draaiden we na een half uur ploeteren om, het pontje weer over en gewoon over de goed geasfalteerde X094 naar Yangshuo. Voor de meeste bezoekers dè uitvalsbasis van hun bezoek aan het karstgebergte en daardoor ook een stuk toeristischer dan het nog relatief authentieke dorp Xingping. De Lonely Planet had helemaal niets gelogen. Het had een echte 'bar street' met Duitse biergartens, Italiaans ijs, een Russian Supermarket, Frans restaurant Le Votre en zelfs terrasjes met kleedjes op de tafels. Zo veel gezelligheid tref je niet in een gemiddeld provincie stadje. Het publiek bestond uit Chinese toeristen en een minderheid aan westerlingen, overwegend jonge backpackers. "Do you need a bicycle?" vroeg de dame van de één van de tig fietsverhuurbedrijfjes. Nope. "Do you need a local guide?". Neither. "Where do you come from?" Holland. "Ah, fiets huren?" Het moet niet gekker worden.

1. Maike Visser:
    2 december 2014
    Gaan jullie vanavond nog naar de show van Zhang Yimou?
  2. Karen:
    2 december 2014
    Sweet memories. Wij zaten m tess en Steve in 'Hotel Fawlty Towers'. En natuurlijk hebben we een fiets gehuurd!