2/12: Yangshuo, rondje Yulong Rivier

2 december 2014 - Yangshuo, China

Een vrije dag, maar wel op de fiets. Omdat iedereen dat hier doet en er prima vlakke paadjes tussen de bergen en velden liggen. Tenzij je bergklimmer bent, want we zitten hier in het klim-Mekka van China. De bijna verticale wanden van de zandsteen formaties bieden genoeg uitdaging. Maar wij maakten gewoon een horizontaal rondje langs de Yulong Rivier, een zij arm van de Li. Weg van de 'proppers' die uitleggen dat je echt in hùn restaurant moet komen eten. En dan is het des te leuker als je ergens onderweg het beste 'Guilin mifang' tentje van het dorp vindt. Meestal is dat een soort garage met betonnen vloer en een paar minuscule tafeltjes en stoeltjes waar je in de kleuterklas voor het laatst op hebt gezeten. Zonder verwarming, dus iedereen heeft zijn winterjas aan met van die elastische over-mouwstukken die voorkomen dat de jas vies wordt. Bij elke bestelling gaat er een grote schep witte rijstnoedels uit een grote plastic bak in kokend water en 20 seconden later uitgelekt in een rvs schaaltje. Dan nog wat olie, saus, pinda's en wat flinterdun gesneden varkensvlees erop en klaar is de kok. Aan de counter (smoezelig tafeltje) mag je het zelf afmaken met wat lepeltjes gedroogde chili, bieslook, scherpe boonpuntjes en wat fijngesneden zure knol. Om tenslotte een soeplepel bouillon uit een grote pan te scheppen die op een kolen vuurtje pruttelt. En daarvoor staan de locals dus in de rij. Nie Liqing (22/11) had gelijk, het is eenvoudig, smaakt fantastisch en verveelt nog steeds niet.

1. Joost:
    14 december 2014
    Water loopt me door de mond! Kost dat?