29/3: Marmaris, welkom in Turkije!

29 maart 2014 - Marmaris, Turkije

Bij het woord 'ferry' heb je toch een beeld van een grote boot waar vrachtwagens op- en afrijden. Deze was echter een metertje of 30 lang, met plek voor 70 passagiers en een open dek waar een paar auto's op passen. Verstandig besluit van de kapitein om gisteren lekker thuis te blijven, want ook nu het weer een stuk beter was was het nog een 'bumpy ride'. Maar dan val je wel met je neus in de boter. Of eigenlijk in een mooie havenplaats, met een rijk gevulde jachthaven, brede promenade met wat palmbomen, omringd door groene bergen. In de haven kochten we ons eerste visum. Voor 15 EUR p.p. mogen we 90 dagen in Turkije verblijven. En nu we dan echt Europa uit zijn, komen ook de nieuwe valuta en mores. We hebben de eerste tonnen aan Turkse Lira gepind en een Buff lag bij wijze van hoofddoek op scherp. Maar die kon in de tas blijven want Marmaris bleek een bijzonder gematigde plaats. Waar de Turkse traditie en disco beats gewoon naast elkaar bestaan. Zoals in het restaurant, waar aan de ene kant van de zaak met raki en mezze geluisterd werd naar een trio met traditionele Turkse muziek terwijl wat jonge mannen met een biertje aan de bar naar een competitiewedstrijd van Galatasaray keken.

1. Esther & Patrick:
    30 maart 2014
    Mooi moment Geeke en Eric, de euro achter je laten. Het ouderwetse omrekenen kan weer beginnen. Veel succes en zon de komende kilometers.
  2. Mariska:
    30 maart 2014
    We hadden het net over jullie gisterenavond. Waar zijn Geeke en Eric vroeg iemadn? In de richting van Istanbul. Nou dat dus lukken. Mooie foto's en ik vermoed dat jullie mooie heel mooie plaatjes kunnen gaan schieten van dit halve openlucht museum. Veel plezier een een goede tocht door Turkije.

H gr Charles Willems en Mariska
  3. Henk:
    Hoi Geeke en Eric,
    Mijn ervaring als huiseigenaar in Turkije is, dat een sluier nergens en bij niemand verplicht is. Die strijd heeft Erdogan nog niet gewonnen. Bovendien heeft vermommen geen zin met die mooie fietsen en fietstassen:-). Fijn dat ik dankzij jullie nu ook weet wat een buff. Wordt buff puf als het warm is???
    Goeie reis verder.
    Jeannine en Henk
  4. Joost:
    30 maart 2014
    Heerlijk: Turkije! Wàt een fantastisch land, vooral als je je niks aantrekt van die übertoeristische 1 % van het land aan de west- en zuidkust. Heel hard langsfietsen! Maar verder: alles wat Turkije herbergt aan mens, natuur, historie en dus cultuur is overweldigend/
    En als je Marmaris al een mooie smeltkroes van traditie en disco vindt: verheug je dan maar op Istanbul. Leuk die foto's van het Kanaal van Korinthe: die 'van boven' is een indrukwekkende traditional, maar die vanaf het strand vind ik minstens zo mooi en bijzonder.
  5. Marjon Kesseler:
    30 maart 2014
    Turkije zijn wij een paar keer geweest. Echte aanrader is Dalyan, waar je met een taxi bootje vanuit de haven voor een paar euro de Turkse Biesbos doorvaart naar Turtlebeach (hemels strand). Vanuit die plek kun je helemaal langs het strand naar een strandplaatsje lopen en daar de Dolmus (busje) weer terug pakken naar Dalyan. Have fun
    groeten Wouter en Marjon.
  6. Marianne:
    30 maart 2014
    Gefeliciteerd eerste visa opgehaald. Europa verlaten. Beetje weemoed?
    Ach gewoon lekker doorgaan en mooie foto s maken.
    Succes. Bijna familie reünie?
  7. Marcel Creemers:
    Hoi Eric en Geeke,
    In Turkije alweer, de tijd en de kilometers vliegen voorbij. Ik heb vandaag 'Terug over de Heuvelrug' gefietst en moest aan jullie denken. Veel plezier in dat prachtige land!
    Hartelijke groet, Marcel
  8. Josephine:
    30 maart 2014
    Zo he al helemaal in Turkije ! Flinke fietsbenen dus. Leuk om t zo te volgen. Veel plezier en hopelijk geen buikgriep meer.
  9. Cees Ramselaar:
    31 maart 2014
    Hallo Eric en Geeke, het begint er nu toch wel echt op te lijken dat jullie 'n eind weg zijn, het begin van veel verder weg zijn! Leuke pen van schrijven bij het lezen van jullie reisverslagen. We volgen het met interesse. Hier op Nijendal het leven van iedere dag. Jullie huis staat er goed bij in voorjaarstooi. Leonie is 'n weekje in Mexico, daarna wordt het voor ons weer Spanje. Voor jullie alle goeds en tot horens. Cees
  10. Janny de Kruif-Faber:
    1 april 2014
    Hallo Geeke en Eric,
    Vanuit een zonnig Spanje kan ik jullie verhalen ook volgen wat zijn jullie kanjers.
    Geniet maar van al het moois wat.onderweg tegen komt en voor de thuis blijvers is het leuk jullie te volgen ik vind het tenminste erg leuk.
    Voor nu alle goeds ik kijk uit naar jullie volgende verhaal
    Groetjes Janny de Kruif