28/8: Karakol, sightseeing in de stad

28 augustus 2014 - Karakol, Kirgizië

Vandaag zijn we zowaar het erf af geweest. Eigenlijk is het zonde om in dit prachtige gebied niet de bergen in te gaan. Van hier uit kun je op 20 minuten skiën en twee 7000-ers op de grens met China beklimmen. Of meerdaagse hikes met je tentje maken naar hooggelegen bergmeertjes, watervallen  en warmwaterbronnen. Maar we hebben er nog geen enkele behoefte aan. Ook wetende dat als je na lang fietsen een bergwandeling maakt, je de komende week vergaat van de spierpijn omdat je met wandelen volstrekt andere spiergroepen gebruikt. En dus hebben we de eerste dagen wat geklust aan de fietsen, bijgelezen op de nieuws sites, geïnternet, nieuwe fietsbroeken besteld en het vooral heel rustig aangedaan. Maar vandaag was een prachtige heldere dag en zag je zowel het Terskey Ala-Too gebergte ten zuiden van Karakol als de Künggöy Ala-Too bergen op de grens met Kazachstan haarscherp liggen. Tijd om toch maar wat in het stadje te gaan bekijken: de Russisch Orthodoxe Holy Trinity Cathedral en de Chinese Moskee. De eerste was een volledig houten kerk uit 1895 en staat op een plek waar al sinds de oprichting van het stadje de christelijke godsdienst werd bedreven.  Uiteraard met onderbreking van de communistische overheersing. De tweede was van 1910 en leek op een boeddhistische tempel, maar was in werkelijkheid een moskee voor de Dungans. Een Chinese moslim gemeenschap die China eind 19e eeuw richting Centraal-Azië ontvluchtte. Een aardig voorproefje van de gemengde cultuur die we over 2 weken vermoedelijk in het westen van China gaan zien.