27/7: Tashkent, presidentieel uitje naar Charvak

27 juli 2014 - Tashkent, Oezbekistan

Het favoriete zondagsuitje van Oskar is een ritje van 100 km naar het Charvak meer in de bergen ten noorden van Tashkent. Een stuwmeer zo groot dat het heel Tashkent onder water zou kunnen zetten. Maar eerst moest er ingekocht worden, want een zwem uitje gaat in Oezbekistan gepaard met bier en grote hoeveelheden vlees voor op de BBQ. Onze Hollandse inbreng was - geheel tegen de tradities in - een aardappelsalade met appel, mayo en mosterd. Hoezo groenten? Onderweg hebben we Munira en Sacha opgepikt, een bevriend stel uit zijn studietijd. En toegegeven, dit was wel een heel bijzondere plek. Het ritje er naar toe voerde relatief comfortabel over de 'Presidentsway'. Aangezien de president ook een Datsja (buitenhuis) aan het meer heeft is de weg er naar toe van goede kwaliteit. Op die laatste 30 km na dan, want blijkbaar heeft hij daarvoor een eigen weggetje. In een 'private garden' aan het water kregen we een zitplateau op poten met daarin een tafeltje onder een tentzeil toegewezen. Compleet voorzien van een BBQ, servies en elektriciteit voor de waterkoker (thee). Zo breng je dus je middag door met eten, drinken en zwemmen. En leer je weer wat over dit land. Bijvoorbeeld dat zij onderling Russisch praten omdat ze nauwelijks Oezbeeks spreken. Dat er van de 30 mln Oezbeken 10 in het buitenland (voornamelijk Rusland) werken. Dat de staat goedkoop krediet voor sociale woningbouw in de provincies aanbiedt, om er voor te zorgen dat niet iedereen naar de grote steden of naar het buitenland vertrekt. Dat grote hoeveelheden vlees beter te verteren zijn als je er in azijn gedrenkte uit bij eet. En dat de president vandaag van hetzelfde fantastische uitzicht heeft genoten, want toen we ons rondje om het meer 's avonds af wilden maken werden we gesommeerd om te keren.