26/6: Teheran, luieren en proviand

26 juni 2014 - Teheran, Iran

Vandaag was een dag van het grote niets doen. Eric had z'n darmen weer onder controle maar voelde zich gisteren bij inspanning nog duizelig. En daarmee moet je niet gaan fietsen in 38 graden. Dus hebben we heerlijk geluierd, gelezen en 's middags nog wat proviand ingeslagen. Hossain heeft ons nieuwe (en alweer lekke) inflatable matje geruild voor een nieuwe en wat Khordan gekocht. Dat is een hele fijne plantaardige korrel die je aan drinkwater toevoegt en het lichaam helpt vocht vast te houden. Prima voor ons in de hitte, maar ook tijdens de Ramadan die zondag begint. Dan wordt er 30 dagen lang gevast van ver voor zonsopgang tot zonsondergang. Nu de 9e maand van de islamitische kalender relatief vroeg valt, schijnen deze dagen - waarin niet gegeten en gedronken wordt - in 20 jaar niet zo lang te hebben geduurd. Maar het goede nieuws is dat reizigers zijn vrijgesteld, wat betekent dat wegrestaurants e.d. gewoon open zijn. Maar het voelt wel zo prettig dat we wat extra voorraad bij ons hebben. Dat je dan buiten het zicht van vastende mensen opeet, om hun magen niet nog hongeriger te maken.