26/11: Ping'an, terrassen in de mist

26 november 2014 - Longshen, China

Ping'an is het grootste dorp middenin de Longji Terraced Fields Scenic Area. Een gebied dat bekend is vanwege rijstvelden die op grote hoogte in smalle terrassen rondom kronkelige heuvels zijn gebouwd. Een mooi staaltje landbouw vernuft. Het dorp schijnt er al zo'n 600 jaar te liggen en er wonen voornamelijk Zhuang. Met 16 miljoen vormen zij de grootste minderheid in China. De vrouwen hebben traditioneel dusdanig lang haar, dat ze het in grote strengen rond het hoofd hebben geknoopt. En dus werd in het dorp druk geadverteerd met shampoos voor net zo gezond en glanzend haar. Zo te zien was het al even geleden dat men hier alleen met het verbouwen van rijst zijn geld verdiende. Het was nu in het naseizoen bijzonder rustig, maar de helft van dit houten dorp leek omgetoverd tot hostel, eettentje of souvenirshop en er liepen opvallend veel vrouwen in fleurige traditionele kleding ("Want to take picture?"). Het toeristische hoogseizoen ligt hier van mei (net na de voorjaarsregens) t/m oktober (de oogst). Maar op dit moment hadden de golvende gele velden plaats gemaakt voor korte stoppels in waterbadjes en lag het gebied 's ochtends in dikke mist. Maar we hebben heerlijk tussen de velden gewandeld en ook dan is het bijzonder om het lijnenspel af en toe door de mist heen te zien komen. Die paar toergroepen die we tegenkwamen zaten allang weer in hun bus, toen wij laat in de middag werden beloond met opklaringen. Snel weer naar boven en nog één keer genieten van de velden met poëtische namen zoals 'Nine dragons and five tigers'.

1. Joost:
    29 november 2014
    Prachtige vormen. Ik weet zeker dat dit beeld jullie zéker bij zal blijven, omdat het zo past bij landschap, kleur en cultuur.
    Zo heb ik ook een paar van die pareltjes aan mijn herinneringskettinkje hangen