25/5: Ağri, door een prachtig landschap op de D100

25 mei 2014 - Ağrı, Turkije

Een gelukzalige dag op de D100. En werkelijk alles zat er in: zon, regen, onweer, hagel, wind tegen en mee. Door een prachtig weids en ruig landschap met groene heuvels. bruine rotsen en rode aarde. Waarin we van 1600 naar 2210 stegen en weer afzakten naar 1600 meter hoogte. Wel gek om in dat landschap opeens een schuttersput met een militair in vol gevechtstenu te zien liggen. Maar goed, we zijn hier in het gebied van de Koerden. In de strijd voor meer autonomie en rechten voor de Koerden vielen sinds 1984 al ruim 40.000 doden en na een relatief rustige periode is de kwestie in Zuidoost Turkije in 2012 weer opgelaaid. Tijdens de lunch vlak na de top hadden we een verrassende ontmoeting met Yusef. Een Haagse kabeltrekker van een jaar of 25 die 2 jaar geleden hiernaartoe is verhuisd om te trouwen en net vader was geworden. Raar idee dat je hier dan in de pampa's terecht komt. Iets waar hij zelf ook nog niet helemaal aan gewend was, want met 3 maanden goed weer per jaar vond hij het er maar koud en nat. Verder waren we weer de attractie van de dag. Naast getoeter en gezwaai werden we ook 2 maal aangehouden voor "Photo, photo!!" Waar de westerling vroeger naar verre oorden ging om de lokale bevolking te fotograferen, lijken de rollen met de komst van de smartphone nu omgedraaid. Ik vermoed dat we als 2 malloten op een fiets al in heel wat Facebook timelines voor komen. Maar vandaag wel 2 hele blije malloten.

1. Colette:
    26 mei 2014
    Wat heerlijk weer zo'n bl
  2. Colette:
    26 mei 2014
    Oeps toch te snel willen typen. Wilde alleen maar even laten weten dat t heerlijk is om jullie verhalen te lezen en te "horen" en zien dat t goed gaat met jullie. Dikke zoen van ons xx
  3. Miriam Meijers-Feiter:
    27 mei 2014
    He jullie twee, wat zijn jullie toch al ver!! t is altijd weer een genot om de reisverhalen te lezen t wordt steeds spannender!
    We wensen jullie nog een voorspoedige reis en we blijven lezen !!
    Groetjes van ons allen!
  4. Herman:
    3 juni 2014
    dat van die malloten zal wel meevallen, zoals de thuisblijvers hier zal het wel buitengewone bewondering zijn. Keep on going !!