26/5: Doğubeyazıt, aan de voet van Mount Ararat

26 mei 2014 - Dogubeyazit, Turkije

De laatste dagen hebben we steeds langs de randen van het onweer gezwijnd, maar vandaag waren we de pineut. Na 60 km stonden we bovenop een pas van 2020 meter en kregen we de volle laag: onweer, regen en hagel. Snel de volledige regenoutfit aangetrokken en een beetje uit de buurt van de fietsen wachten tot het ergste voorbij is. Geen idee of aluminium fietsen ook onweer aantrekken, maar de instructies van golfles zijn goed blijven hangen: kar in de baan laten staan en op enige afstand schuilen. Toen het ergste voorbij was zijn we aan de afdaling begonnen. En dan zie je met wat voor geweld de natuur op deze hoogte tekeer gaat. Modderstromen spoten onder de weg door de lager gelegen akkers op. Weg jonge aanplant. Het zicht op Doğubeyazıt was bij aankomst magistraal: ingeklemd door oranje en groene bergen op rechts en een besneeuwde Mount Ararat in de wolken op links. Bij de oude otogar in het centrum troffen we onze Warmshower host Memet. Zijn ex-vrouw zat in zijn villa, maar we mochten van harte gebruik maken van de grote met kussens beklede kamer achter zijn kantoor. Na een laatste slag in ons cash project en de was bij de laundry te hebben ingeleverd, hebben we met hem een grote fles Raki gekocht, een Ierse schone opgepikt en de borrel op kantoor geopend. Aan het eind van de avond wist de muziek onder ons van geen ophouden en werd Memet door zijn zoon afgevoerd. Morgen maar weer gewoon een hotel.

1. Bas, Laury, Ise en Feline:
    27 mei 2014
    Dag lieverds,
    Wat een mooi verhaal weer! Waarschijnlijk het laatste verslag uit Turkije. Ik heb jullie route samen met Cavidan, onze Turkse hulp, bekeken en zij onderschreef jullie verhaal over alleraardigste mensen en prachtige natuur.
    Nu door naar Iran. Wat een avontuur! We blijven aan jullie gekluisterd;-)
    Liefs,
    Laury
  2. Sannie's Journey:
    28 mei 2014
    Hahaha....mooi verhaal!!
    De trapas is onderweg...;-)