25/9: Luqu, nieuw hoogterecord op de Grasslands

25 september 2014 - Xiahe, China

Via de Sangke Grasslands reden we vanochtend Xiahé uit. Een prachtige rit in lekker wintersportweer door glooiend grasland over een gloednieuwe weg die nauwelijks werd gebruikt. Alle ruimte dus voor schapen met gekrulde horens en jaks met bossige staarten om af en toe over te steken. En tijd om eens goed naar de Tibetanen te kijken, met hun Dopey achtige warm gevoerde wikkel jassen. 's Ochtends hebben ze het enorme ding helemaal aan met een sjaal om het middel geknoopt en met mouwen die zeker 30 cm te lang zijn. Als het 's middags warmer is, wordt het bovenlijf naar beneden geslagen en de mouwen rond het middel geknoopt. En in die windsels is dan weer ruimte om allerlei  spullen in op te bergen. De oudere vrouwen hadden met hun wikkelrokken, lange vlechten en hoedjes wel wat weg van vrouwen die we eerder in Ecuador zagen. Maar dat zal het vergelijkbare weerbarstige leven op hoogte wel zijn. En op dit hoge plateau hebben we vandaag ons hoogterecord aangescherpt naar 3581 meter. Een hoogte waarbij je op het eind van de klim duidelijk merkt dat er minder zuurstof in de lucht zit.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cees Ramselaar:
    27 september 2014
    Dag Eric en Geeke , en groet van ons uit warm Spanje.
    Tibet, yaks en monniken roepen herinneringen op destijds bij een tracking door Nepal.
    Fijn Eric dat je even de pot wat kon bijspekken met wat werk in een slagerij!
    Alle goeds op jullie verdere pad door dit grote land, we lezen mee.
    Cees en Leonie
    Cees en