24/9: Xiahé, bezoek aan Labrang klooster

24 september 2014 - Xiahe, China

Het was vanochtend koud, maar zonnig en we stonden met een leuk Oostenrijks stel te praten. Net wintersport, maar dan op het centrale plein van een Tibetaans Klooster. Thuis van de Gelugpa orde, ook wel de 'Yellow hat' sekte van de Tibetaanse Boeddhisten genoemd naar hun hanekam-achtige muts die ze 2 maal daags voor het gezamenlijke gebed opzetten. Het klooster is een dorp op zich met behalve tempels en gebedsruimtes, huisvesting voor de monniken, maar ook instituten voor de 6 studierichtingen (boeddhisme, theologie, filosofie, medicijnen, astrologie en recht) en winkeltjes. De monniken liepen in donkerrode gewaden met een blote arm (brrr) en grappig genoeg vaak gecombineerd met snelle sneakers en soms een iPhone. Want de monniken hier waren best jong. De 25 jarige monnik die ons rondleidde was bijvoorbeeld op zijn 12e in de orde opgenomen. Het lijkt me erg ingewikkeld om de wereld van 3G en deze manier van leven met elkaar te verbinden, maar blijkbaar werkt het. Tibetaanse pelgrims komen van heinde en ver om de 3 km lange Kora rond het klooster te lopen terwijl ze in hun linkerhand een rozenkrans voortbewegen en met hun rechterhand - meestal gehandschoend - de grote piepende gebedsmolens een slinger geven. Alles voor een goed karma, want wie in zijn huidige leven goed doet, zal in het volgende leven nog beter terug keren.