23/9: Xiahé, ook wel Labrang in het Tibettaans

23 september 2014 - Xiahe, China

Gisteren deed Linxia wat clean aan toen we aan de noordzijde de stad binnen reden over brede boulevards met gloednieuwe kantoren en torenflats. Aan de zuidkant van de stad zat vanochtend meer leven in de brouwerij, met smoezelige straten, kleine winkeltjes, kippenrennen op de stoep en kippen die ter plekke geslacht en geplukt werden. En tig kleine steenfabriekjes met ringovens. De etappe was vandaag dusdanig uitdagend met 100 km en minstens 1000 hoogtemeters dat we ons afvroegen of we het voor donker gingen halen. Maar het verontrustende zaagtandpatroon op de GPS werd gelukkig wat afgevlakt door een paar goedgeplaatste tunnels op weg naar Xiahé, onze bestemming op 3000 meter hoogte. Waar de meeste grotere steden tot nu toe erg op elkaar leken, had Xiahé echt een eigen  sfeer. Dat kwam door de ligging in een bergvallei, maar ook door de mensen die er rondliepen. Hier leeft een mix van 50% Tibetaan (Boeddhist), 40% Han en 10% Hui (Moslim). En met één van de 6 grootste Tibetaanse kloosters van de Gelugpa orde, was er met 1800 monniken veel bordeaux rood op straat.

1. Esther & Patrick:
    24 september 2014
    Leuke verhalen over China Eric en Geeke. Lunchfoto van Eric roept vragen op? Wat staat er op de menukaart van deze eetzaak?

Goede reis! Esther
  2. Jannie Oude Vrielink:
    25 september 2014
    Wat een mooie verhalen allemaal en wat een culturen.
    Blijf het ontzettend knap vinden wat jullie doen.
    Blijf gezond en geniet van dit avontuur!

MVG Jannie