22/9: Linxia, als verzopen katten

22 september 2014 - Linxia, China

'Het regent nooit een hele dag', dat was mijn stellige overtuiging die zelfs tijdens eerdere fietsvakanties in Engeland en Ierland opging. De Engelsen hebben er een uitdrukking voor: 'sunny spells' noemen ze dat schertsend i.p.v. 'rainy spells'.
Maar in het zuiden van de provincie Gansu gaan deze 'spells' mooi niet op, het was vandaag de hele dag nat en koud. Ondanks volledige regentenues kwamen we als verzopen katten in Linxia aan. Na overigens een mooie etappe langs de Gele Rivier, de zuidkant van het Liujiaxia stuwmeer en de Daxia Rivier over een vrij nieuwe weg en door een aantal tunnels. Zo nieuw, dat de brandslangen nog moesten worden ophangen. En de in Nederland verplichte ventilatie systemen zullen er wel nooit komen. Maar de verlichting was uitstekend en dat scheelt de helft qua beleving. Qua kleur was het vooral groen van de landbouw en oranje-rood van de rotsen. Een kleur die in beekjes, goten en over de straat heen met de regen naar beneden kwam. Zo komt de Gele Rivier dus aan haar slib. Maar als je na 2 mislukte pogingen toch een goed hotel en warme douche gevonden hebt, is er altijd nog de uitstekende Chinese keuken met een glas heet water of thee om je weer bij op te warmen.