21/9: Yongjing, Bingling Si Boeddha grotten

21 september 2014 - Lanzhou, China

Vanochtend hebben we een groep Europese motorrijders uitgezwaaid voordat we  gingen sightsee-en. Ze werden begeleid door 2 Chinese gidsen, iets dat verplicht is als je op je motor door China wilt reizen. Best gek eigenlijk dat je met je fiets wel gewoon kunt gaan en staan waar je wilt. Die gidsen waren overigens nog wel handig om wat communicatie probleempjes aan de receptiebalie glad te strijken. Over de was (no dry clean, just wash!) en waar we het best een taxi konden vinden naar Bingling Si. Een serie Boeddha beelden die in 1600 jaar tijd werd uitgehakt in stijle rotswanden. Het hoogtepunt lag in de Tang dynastie periode (618-907), de meest open periode in de Chinese geschiedenis. Waarin rijke Zijderoute handelaren nieuwe beelden financierden. De grotten zijn nu ingesloten door het Liujiaxia stuwmeer. En deze afgelegen lokatie is ook meteen haar redding geweest tijdens de culturele revolutie. Je kan er dus met een boot naar toe over de Gele Rivier, maar ook met een taxi die er in anderhalf uur door het binnenland naar toe rijdt. En dat was een goede keuze, wat een prachtige rit! Anderhalf uur lang gingen we op en neer door een groen terrassen landschap en kleine dorpjes. Elke mogelijke vierkante meter vruchtbare grond langs de bergwanden werd ingezet om aardappels, mais en rijst te kweken op stroken van slechts een paar meter breed. Het poten en oogsten moet hier echt handwerk zijn. Met regen en mist was het vandaag weinig fotogeniek weer, maar het leek wel of je door een landkaart met allemaal hoogtelijntjes reed.