24/8: Tamga, terug in zomervakantie stemming

24 augustus 2014 - Tamga, Kirgizië

Vanochtend hebben we uitgeslapen en rustig aan gedaan in een poging de hoogte hoofdpijn van gisteren kwijt te raken. Er waren ook nog zoveel beelden die door het hoofd speelden. Van de hoogtevlaktes met meertjes en kuddes dieren op 3500 meter tegen een strakblauwe lucht in de late namiddagzon, daaromheen de besneeuwde toppen en tenslotte het onbestemde granieten landschap op 3900  meter. Van Trolli, die er af en toe in leek te blijven en om het uur een slok wodka nodig had om deze tocht te overleven. Van de Françaises die als bedoïnen met lappen om hun hoofd achter in de laadbak in het donker stof zaten te happen en er toch lol in bleven hebben. Van Vadim, die in de rivier ging staan om 1 van de Françaises droog naar de overkant te dragen. Van de korte pauze die we daarna hielden met brood, vis uit blik, tomaten en wodka. En dan te bedenken dat we dit fietsend hadden willen doen. Typisch Hollandse laagland naïviteit, dat als er een weg op de kaart staat deze ook goed begaanbaar is. Ook als die op onherbergzame hoogte in één van de armste landen van de regio ligt. Deze brute tocht gaan we niet snel vergeten. Langs de kust van het Issyk-Köl meer was de zomervakantie stemming echter helemaal terug. Langs de weg stonden kraampjes met zwembanden en wodka's. En aan de kust werd druk gebadderd in het meer dat ook 's winters door haar zout concentratie en thermale bronnen in de buurt niet bevriest. Na een relaxte 40 km stopten we bij een tip van Herma: Guesthouse Tamga met een prachtige bloementuin, boomgaard en uitzicht op de bergen.