24/11: Guilin, visa verlenging

24 november 2014 - Guilin, China

Het was even geleden dat we ons voor het laatst met papierwerk hadden bemoeid (22/6), maar we zijn het gelukkig nog niet verleerd. Ons Chinese visum zou namelijk op 10/12 aflopen en dat is net 2 à 3 weken te vroeg om op de fiets in Hong Kong te finishen. En laat Guilin nou één van de plaatsen zijn waar je je visum kunt verlengen. Maar dan komen vragen om de hoek als 'Mag je een maand verlengen als je al een relatief lang 3-maands visum had?', 'Mag je dat hier ook pas 7 werkdagen voor einde looptijd?' en 'Gaat de verlenging in op datum afgifte of telt die door op de eerste 90 dagen?'. En dus hadden we een 'beslisboom' aan mogelijke antwoorden, vragen, vervolgvragen en routescenario's paraat toen we ons om 8:30 bij het lokale Public Security Bureau (PSB) meldden. De ambtenaren daar zaten volledig in de meewerk-stand, als ze ons maar konden vinden in het landelijke hotelregistratie systeem. De Chinese ID-cards zien we tijdens het inchecken inderdaad altijd aan de balie ingescand worden, maar onze paspoorten worden steevast gekopieerd voor het papieren (of ronde) archief. Omdat de kleine scanner onze grote paspoorten niet 'vreet', dachten we. Terug naar het hotel om onze paspoorten alsnog te laten registeren. En toen bleek dit gewoon een enorm tijdrovende klus, waarbij allerlei ogenschijnlijk niet relevante details moesten worden ingevoerd. Na de telefonische bevestiging van PSB dat ze ons nu wel konden vinden, reden we terug. En daar werd zonder verdere issues onze aanvraag in ontvangst genomen. Op 3/12 kunnen we - als het goed is- onze paspoorten weer ophalen inclusief visum verlenging tot 10/1. Wel een beetje onhandig dat we over 7 werkdagen weer terug moeten naar Guilin, maar als we een beetje treuzelen bij het uitkammen van deze regio komen we daar ook wel uit.

1. Colette:
    25 november 2014
    Fijn dat t weer gelukt is met het visum!
  2. Jeannine:
    25 november 2014
    ja, stel je voor dat het nu nog spaak zou lopen met de visa........hadden jullie gerekend op deze " vertraging"?
    De foto's zijn weer mooi!
    Lieve groetjes,
    Jeannine, Henk.
  3. Cees Ramselaar:
    26 november 2014
    Dag Eric en Geeke, weer even bijgelezen. Heerlijke pen Geeke!
    Hier op Nijendal alles in late herfst maar ik begrijp dat deze ook bij jullie inzet.
    Nog 'n nieuwtje, ons huis in de verkoop en opteren voor een nog te bouwen appartement in Doorn. Blijven dus heus nog wel even buurtjes.
    Behouden reis verder!
    Cees en Leonie
  4. Chris:
    26 november 2014
    Hè Geek en Eric; ook ik heb even moeten bijlezen van jullie avonturen in afgelopen dagen/weken. Wat nu opvalt als je meerdere verhalen achter elkaar leest is dat de echte belangrijke verhalen over de "basic elements" gaan; mooie contact tussen mensen, eten, gezondheid en genieten! Jullie geven, zonder dat je het zelf waarschijnlijk beseft mooie levenslessen; waarvoor dank! Gr. Chris
  5. Joost:
    28 november 2014
    Je zult die ambtenaren nog gaan missen. Als je eenmaal weet hoe je ze méé moet krijgen worden het zelfsaardige mensen!