23/5: Erzurum, nieuwe trapas

23 mei 2014 - Erzurum, Turkije

Soms denk je dat je weet wat de dag gaat brengen en zit je er helemaal naast. We hadden een korte etappe van 63 km gepland naar Erzurum, de grootste stad in de regio met een rijke historie. Hier zouden we de laatste slag in ons cash project slaan. Maar de forecast van onze fietsenmaker over mijn trapas hield me bezig. "Met 1 mm speling kun je nog wel 1000 km door, maar als het meer is en kraakt kan het binnen 500 km afgelopen zijn." We hadden met Artemis al even contact gehad over levering van een nieuwe 'Hollandse' as bij haar moeder in Teheran. Maar ik zou het mezelf toch niet vergeven als hij er voor die tijd mee op hield en we in Erzurum de laatste kans op provisorische vervanging hadden laten lopen. En dus reden we eerst naar de outdoor shop van warmshower contact Ahmet. Die wist nog wel een fietsenmaker en had ook mooie nieuwe wandel/fietsschoenen voor Eric. Of we al geluncht hadden? Even later schoven we in de keuken aan een met krantenpapier gedekte tafel. Wij kregen als gasten een eigen bordje met Turkse spaghetti en de rest lepelde gezellig met zijn zessen uit een grote schaal. Bij de fietsenmaker werd de beste sleutelaar opgetrommeld in zijn feest tenue: zwarte broek, lakschoenen en wit overhemd. Mouwtjes omhoog en aan de slag met de meest geavanceerde fiets die hij vermoedelijk ooit onder handen had gehad. Met een hulplijntje naar Nederland aan de slag om de as te vervangen en de aandrijfriem weer een beetje recht te laten lopen. De sleutelaar werd ondertussen continu gebeld, ik vermoed door zijn vriendin die op de bank zat te pruilen. Hij praatte kortaf terug met de steekwoorden 'toeristen' en 'als God het wil'. En na 3 uur teamwork lukte het. Morgen de proof of the pudding, fingers crossed...