22/3: Xilokastro, vis op het bord

22 maart 2014 - Xilókastron, Griekenland

Vandaag zijn we langs de golf van Korinthie naar het oosten gefietst over de N8. Vlak langs de 8a, de snelweg die deels tolweg is. En dus reden we 's ochtends regelmatig tussen de grote trucks die de tol blijkbaar niet konden betalen en dus vrolijk met hun opleggers door de kleine dorpen denderden. Maar na de lunch in Paralia Platanou was het blijkbaar gratis en hadden we de N8 bijna voor ons alleen. Terug naar de lunch. Die was zoals deze in Griekenland hoort te zijn: een kleine taverna aan het water met een tafeltje of 8 en houten stoeltjes. Alleen maar locals en een serveerster die geen woord Engels spreekt en je dan maar meeneemt naar de keuken. Om de vangst van de dag te keuren en de bestelling rond te maken. In Xylokastro hadden we 's avonds ongeveer hetzelfde tafereel, maar dan omgekeerd. Hier kwam de kabeljauw die ons was toebedacht de keuken uit voordat deze in de pan verdween. De 100 km van vandaag waren fraai. Op rechts stijle groene hellingen met veel naaldbomen en bloeiende brem en verderop landinwaarts sneeuw op de toppen. Op links de zee die rustig aanspoelt op de rotsen en kiezelstrandjes. Een bijzondere combinatie.

1. Imja:
    23 maart 2014
    Ha Geeke en Eric.
    Zit net te genieten van de zonnige foto's en jullie laatste verhalen. Barst hier een hagelbui los met enkele donderslagen....
    Maar wat gaan jullie snel. "Even" 100 kilometers staat er dan, nogmaals chapeau!
  2. Kate:
    24 maart 2014
    Thank you for visiting Xilokastro, whet my grandmother is from. The photos are great. Looks like summer in Greece. K
  3. Freke Manschot:
    25 maart 2014
    Als jullie door Athene gaan fietsen (?) en je volgt de kustlijn, zie je bij de haven Kalamaki aan de rechterhand een bar /restaurant "Edem" . Dat is de uitvalsbasis voor ons vanuit de zeilschool Amorgos, dus doe dan Nikos hele hartelijke groeten van Simon en mij :-). Mooie foto's en wat fietsen jullie snel!
    Freke