22/6: Teheran, visa China en Turkmenistan binnen!

22 juni 2014 - Esfahan, Iran

Een kleine 1300 km hadden we vandaag op het programma staan, waarbij we op het vliegtuig en de trein na alle openbare vervoermiddelen wel ongeveer hebben  gezien. Eerst 12 uur met de nachtbus terug naar Teheran. Vervolgens een taxi naar de Chinese ambassade en een shared taxi naar de Turkmeense ambassade. Dat laatste is wel een mooi fenomeen. Je staat langs de weg. Ver genoeg op straat om gezien en gehoord te worden, maar net niet ver genoeg om omver gereden te worden. Er stopt een auto (zonder taxibordje op het dak) die niet helemaal vol zit en de chauffeur heft zijn hoofd op bij wijze van vraag waar je naar toe wilt. Als het een beetje op de route ligt knikt hij en stap je in. Je betaalt een fractie van een gewone taxi met 'gesloten deur' en het is nog goed voor de filedruk ook. Vervolgens met de Metro en gewone taxi naar busterminal Arjentin en met een VIP bus weer terug naar het zuiden voor een ritje van 7 uur naar Esfehan. En dat allemaal voor 2 stempels. Want het beste nieuws van vandaag is dat we een bureaucratische dubbelslag hebben geslagen. We hebben onze Chinese en Turkmeense visa binnen! Waar andere Chinese ambassades vaak niet meer dan 30 dagen willen geven (net niet genoeg voor de geplande 4400 km op een fiets), hebben we in Teheran vandaag de gevraagde duur van 90 dagen gekregen. En dat was precies de reden waarom we er 10 dagen geleden zo van baalden toen dit leek te mislukken. Nu nog de verlenging van ons Iraanse visum en Tadzjikistan. Maar voor dat laatste hebben we tijd, nu gaan we genieten van onze administratieve victorie en Esfahan. Volgens kenners de mooiste stad van Iran.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joost:
    22 juni 2014
    Zo. Hebbes. En meer (langer) dan waar je misschien op gerekend had. Chapeau, Hats off, Petje af. Maar ja, je bent Chief Overzicht Houden En Handig Regelen of niet, toch? Houd koers, Joost
    PS: Erik weer bij de mensen?
  2. Wim feiter:
    22 juni 2014
    fantastische dat jullie de route zo goed? wij lezen met heerrl veel belangstelling met jullie aventuur gr. helene en wim
  3. Colette:
    22 juni 2014
    Super!!! Fijn te horen dat deze hobbels ook genomen zijn!
  4. Chris:
    22 juni 2014
    Gefeliciteerd met deze mijlpalen jongens! Wat een mooie plaatjes en verhalen van jullie. Ben hier blij dat we de familiehockeydag van HC Mierlo hebben overleefd: beetje andere dimensie maar toch: we hadden jullie hockey-ervaring kunnen gebruiken vandaag; glansrijk bij de laagste teams beland.... Toch gezellige dag gehad. Blijf genieten!!!
  5. Irene:
    22 juni 2014
    Wat een mooie verhalen en foto's! Wat een fantastische reis. Ik zie weer uit naar her vervolg!
  6. Marianne:
    22 juni 2014
    Goed gelukt. Fantastisch resultaat om jullie route te kunnen rijden.
    Fiets goed groet van Marianne.
  7. Kate:
    Send a lot of photos from Esfahan! Must be amazing. Love k&p
  8. Marjan:
    22 juni 2014
    Congrats for getting visas... Enjoy Esfahan and wish you luck with your cycling trip :)
  9. Bas:
    23 juni 2014
    Klasse! Goed gedaan, weer wat spanning minder. Nu alleen nog de wedstrijdspanning voor vanavond ... NL-Chili. Kunnen jullie kijken?
  10. Tess:
    23 juni 2014
    Goed geregeld! Ik hoop dat Eric een beetje opgeknapt is, want met 38 graden fietsen lijkt me een flinke uitdaging.
  11. Cees Ramselaar:
    23 juni 2014
    Dag Eric en Geeke, vanuit Spanje een groet van ons.
    Vanmorgen 'n paar uurtjes uitgetrokken om de reisverslagen van de Turkse grens tot Teheran bij te lezen en bijpassende foto's te bekijken.
    Geeke wat heb je een gezellige pen van schrijven, met vooral de interferenties met de "locals" tot het maken van een typisch Hollandse maaltijd. Wij waren op cruise naar St.Petersburg en nu na enkele dagen Frankrijk weer in Sta. Cristina. Tussendoor even 'n weekje op Nijendal, niets aan de hand!
    We volgen jullie verder, dat kan, want het gedoe met de VISA hebben jullie succesvol doorlopen.
    Alle goeds op jullie verdere pad, van ons een warme groet vanuit Spanje.
    Cees en Leonie
  12. Wouter:
    23 juni 2014
    Ha Geeke en Eric, het nemen van die administratieve hobbel is heel mooi; alweer een belangrijke stap gezet waarmee het einddoel dichterbij komt. Veel plezier in Esfahan en succes de vervolgreis in het toch wat onrustige gebied waar jullie nu doorheen trekken.
  13. Marjon Kesseler:
    23 juni 2014
    He wat geweldig. Gefeliciteerd. Alle visa gelukt. Wat een mooie foto's allemaal echt geweldig. Mooie stad en omgeving toch Teheran.
    groetjes Marjon en Wouter
  14. Jeannine:
    Ha luitjes,
    Wat een goed nieuws.....gefeliciteerd!
    Wij kijken vanaf Nijendal vanavond....en jullie?
    Henk uit bed.....op een stoel.........het gaat goed met zijn rug! Nog even ( 6 weken) en hij voelt zich weer 18 jaar jong.
  15. Mariska:
    26 juni 2014
    Hi Erik en Geeke,

Dank voor jullie update. De foto's zijn wonderschoon van Iran. Het is dat ik het fietsdeel wel pittig vindt, maar anders.. Ontmoeten jullie nog bijzonder mensen?hoe is het eten? Kook je zelf of is dat geen doen in dit deel van de wereld?
    Hoe houdt de elektronica zich? Veel succes met het volgende deel van jullie reis. Hartelijke groet, Charles en Mariska