21/6: Shiraz, over bazaars en nose-jobs

21 juni 2014 - Shiraz, Iran

Eric was weer bij de levenden en dus was het tijd voor een laatste rondje sightseeing voordat we Shiraz met de nachtbus zouden verlaten. Op naar het bazaar district met de beroemde Bazar-e Vakil. Rond 1750 gebouwd door Karim Khan, die Shiraz tot hoofdstad van Perzië maakte gedurende zijn Zand Dynastie. Op ingenieuze wijze, waardoor het binnen 's winters warm en 's zomers koel bleef. In het complex werd van alles en nog wat verhandeld. Maar het bezat ook een openlucht moskee aan een grote vierkante binnenplaats (Masjad-e Vakil), een karavanserai van 2 verdiepingen (Seray-e Moshir) en een hammam (Hammam-e Vakil). En net als in Teheran zagen we ook hier dames met een pleister over hun neusbrug. Een herkenbaar fenomeen in een land waar 90.000 (Lonely Planet) tot 200.000 (Google) nose-jobs per jaar worden uitgevoerd. Teheran als 'nose-job capital of the world', wie had dat gedacht. Een ingreep die overigens ruim boven het lokale gemiddelde jaarsalaris ligt. Terwijl men in Nederland bij een cosmetische ingreep doet alsof men op vakantie is geweest, schijnen hier mensen met fake pleisters rond te lopen als status symbool. In Teheran waren het voornamelijk dames die behoorlijk in de make-up zaten en hun hoofddoek ver op het achterhoofd droegen (en een aantal kerels). Hier in Shiraz zagen we er 2 in zwarte chador. Een bijzondere combinatie.