20/6: Shiraz, poëzie in de Iraanse cultuur

20 juni 2014 - Shiraz, Iran

We hebben vanochtend de bus naar Yazd laten lopen omdat Eric nog niet was hersteld. Dus eerst maar langs de apotheek voor wat ORS en daarna alleen door naar een van de belangrijkste pelgrimsplaatsen in Shiraz. Ditmaal was het niet 1 van de 12 Imam's of hun broers (18/6), maar de tombe van dichter Hafez. Gelegen in een grote tuin en door luidsprekers voorzien van muziek en voordracht. Poëzie speelt een belangrijke rol in de Iraanse cultuur. Ieder Iraans huishouden schijnt behalve een Koran ook een bundel van Hafez in huis te hebben. En dus werd ook deze grafsteen vastgehouden en geaaid. Sommigen deden er een 'faal-e Hafez', waarbij een Hafez bundel wordt opengeslagen op een willekeurig bladzijde om aanwijzigingen te krijgen over de toekomst. Anderen zochten tegen betaling bij een straatventer een kleurrijke enveloppe uit de grote stapel. Die ze vervolgens open scheuren om te zien welk gedicht ze hadden getrokken en wat de boodschap was. Iets dat we eerder ook al in de metro in Teheran hadden gezien. En dan te bedenken dat de man van 1325 tot 1389 leefde. En Eric? Die had 's avond gelukkig weer wat tekst. Geen poëzie, maar ik was er al lang blij mee.

1. Ton en Guus:
    21 juni 2014
    Wat een voetballers die Iraniërs . Tot het laatst stand gehouden tegen Messi. Helaas paar mooie kansen gemist. Schitterende cultuur reis. Geniet er van.
    Wij doen het met de bal.
    Groten uit Weert.