23/6: Esfahan, stad met hoofdstedelijke allure

23 juni 2014 - Esfahan, Iran

Wat er zo bijzonder is aan de 3e stad van Iran? Dat Esfahan door de eeuwen heen een aantal bloei periodes heeft gekend en dat van al die periodes in de stad wat is terug te vinden. Het oudste (een vuurtempel en brug), komt uit de Sassanid periode (3e-7e eeuw AD). In de 10e eeuw werden in het Buyid tijdperk grote aantallen moskeeën en kasten van huizen toegevoegd. Onder de Seljuks werd Esfahan in 1047 voor het eerst hoofdstad van een rijk dat strekte van Syrië tot Constantinopel. Hun geometrische architectuur is nog op een aantal plaatsen terug te zien. Nadat de Mongolen onder leiding van Genghis Khan een bloedig einde aan deze bloeiperiode maakten, werd Esfahan onder Sjah Abbas I in 1587 opnieuw hoofdstad van het Perzische Rijk. En uit die periode komen de beroemde pleinen, moskeeën en paleizen voort. Want de Sjah had een visie op deze hoofdstad die zijn enorme rijk waardig moest zijn. Zijn Safavid opvolgers hebben allemaal nog wat toegevoegd, maar een eeuw na Abbas' dood werd de hoofdstad van de regio verplaatst naar Mashad, Shiraz en tenslotte Teheran. En dus hebben we 's middags het Naqsh-e Jahan Imam plein verkend. Een mooi staaltje stadsplanning met groen, vijvers, fonteinen en aan de randen eindeloze arcades, 2 prachtige moskeeën en een paleis. En omdat je daar trek van krijgt, hebben we onszelf getrakteerd op een vroeg souper in de tuin van het Abassi Hotel. De sjiekste plek in Esfahan waar goed geklede Iraanse dames en een enkele buitenlandse toerist in de schaduw van thee, ijs en soep genoten. Onze host Ahmad had uitgelegd dat elke stad in Iran om bepaald gedrag bekend staat. Shirazi's zouden leugenaars zijn en Esfahani's staan er om bekend op hun geld te zitten. Maar daar was vanmiddag in het Abassi weinig van te merken.