22/8: langs de Kichi-Naryn, mountainbike walhalla

22 augustus 2014 - Naryn, Kirgizië

We zijn vandaag extra vroeg opgestaan en helemaal klaar voor de volgende 4 bergetappes op weg naar het Issyk-Köl meer. Dit wordt fiets-technisch onze 'piece de resistance' in Kirgizië. We moeten een pas van bijna 4000 meter over om ons een weg te banen door het Terskey Allatoo gebergte dat het meer aan de zuidkant omsluit. Het voelde in de ochtend echter vooral als 'piece de rolweerstand', want we waren na 14 km weer helemaal terug in de halfverharding dat ook hier tot wasbord stuk gereden was. Vlak voor de lunch reden we een grote groep Tsjechische mountainbikers met volgwagens tegemoet. Hoe de Tosor Pass was? "Very high". Nou, daar kunnen we ons nog 3 dagen op verheugen. Maar deze ontmoeting was een voorbode, want na de lunch kwamen we op een smalle bergweg met meer keien, maar minder stuk gereden. Dicht langs de Kichi (kleine) Naryn, scherpe ravijnen en hoge bergwanden. Prachtig mountainbike parcours! Wel jammer van die 25 kg bagage achterop. Maar ook nu verbaasden we ons erover wat deze fietsen allemaal aankunnen. Rond een uur of vijf vonden we een mooi stukje gras achter wat struiken. Snel wassen, koken, eten, schrijven/lezen en om 8 uur naar bed want op 2500 meter daalt de temperatuur snel.