21/7: Samarkand, katoenteelt en wind mee

21 juli 2014 - Samarkand, Oezbekistan

De ban is gebroken! Na 10 fietsdagen vol wind tegen, hadden we vandaag voor het eerst weer eens wind mee. De laatste keer dat we dat meemaakten zaten we nog ergens in Iran. Na een hartelijk afscheid van de familie in Katta-Gurgan namen we de snelweg naar Samarkand. Want de oude kortere weg was in "very bad condition". Nou was het brakke Zuid Italiaanse wegdek heilig vergeleken bij waarop we vandaag fietsten. Die oude weg moet dan wel helemaal een maanlandschap zijn geweest. Ook vandaag was de katoenteelt dominant. Eindeloze akkers waterslurpende landbouw die het Aral meer op de grens van Oezbekistan en  Kazachstan grotendeels heeft doen opdrogen. En zo florisant zag het gewas er nu ook weer niet uit.  Eenmaal in Samarkand aangekomen, hebben we eerst maar eens een colaatje gedronken alvorens de hoteljacht te openen. "Doe nooit iets ingewikkelds op een lege maag". Dat geldt dus niet alleen voor het opzetten van een tent, maar ook voor het vinden van een hotel in een grote stad. In het centrum zagen we een eerste glimp van het Registan complex, die gaan we morgen maar eens rustig bekijken.

1. Esther & Patrick:
    23 juli 2014
    Waan me op deze trieste dag in NL even terug in mijn jeugd... vierkante auto's met een pastelkleur.