21/11: Huaihua, de kattenbak

21 november 2014 - Huaihua, China

Dom, dom, dom! Gisteren hebben we onze eigen regel 1 overtreden ('Doe nooit iets ingewikkelds op een lege maag'). En dus betrokken we licht chagrijnig een hotel aan het stationsplein, nadat we een uur lang via vertaalcomputers en zonder succes met spoorbeambten hadden gediscussieerd. Er bleek inderdaad een trein naar de eerstvolgende stad na het verboden gebied te zijn, maar daar konden onze fietsen niet op mee. En we hadden nu net zo graag die laatste etappe over de G209 - beroemd om haar rijst terrassen - naar Guilin willen fietsen. Omfietsen is een operatie van zo'n 10 dagen en met een aflopend visum een iets te groot risico, dus dat wordt de trein rechtstreeks naar Guilin waar onze fietsen wel kunnen worden afgeladen. Maar als je dan goed gegeten en geslapen hebt, is het snel geaccepteerd en geregeld. En verder hebben we vandaag weer een Chinese noviteit ontdekt. We hadden hem al een paar keer gezien: een laag kinderledikant met een houten lattenbodem en een stekker. We zagen hem een keer uit een busje getild worden. Deze week zagen we er achterin hun winkel 2 volwassenen in kleermakerszit op zitten met een dekbedje over de benen. We noemden hem al lachend 'De kattenbak'. En nu zagen we ze in meerdere maten op straat te koop staan. Het is dus een elektrische kachel waar je op kunt zitten of liggen. Bij gebrek aan centrale verwarming, vermoed ik zo maar. Lekker knus, nu de winter er ook hier aan komt.

1. Joost:
    28 november 2014
    Wat een gekke kisten, zeg. En waarom zo ingewikkeld, ze hebben toch electrische dekens en zo? Of mis ik nou iets.