19/9: Lanzhou, over de Zijderoute, dumplings en de Gele Rivier

19 september 2014 - Lanzhou, China

Een introductiebrief voor op de Zijderoute uit de 2e eeuw voor Christus, in Chinese karakters geschreven op oprolbare houten latjes. Dat was vanochtend één van de stukken van de Zijderoute tentoonstelling in het Gansu Provincial Museum. Eigenlijk vroeg de Chinese Ambasade in Teheran dus helemaal niets geks (12/6). Ze zijn het gewoon al 2200 jaar zo gewend. Tijdens lunchtijd schoot een Engels sprekende jonge dame ons te hulp toen ze ons met het bestellen zag worstelen. En dus hadden we even later de allerbeste dumplings en noodle soep op tafel. En ook maar meteen een lijstje met 'must eat's' in het Chinees, voor het resterende verblijf in Lanzhou. Kijk, zo komen we er wel! 's Middags liepen we langs de Gele Rivier, met een geschatte lengte van ruim 5.400 km de op één na langste van China. De 6 ton okergele slib die per seconde mee komt is verantwoordelijk voor de kleur en naam. Maar de Chinezen noemen de Gele Rivier ook wel liefkozend de moeder rivier omdat de bron in de Qinghai regio ligt, waar de oudste Chinese beschaving en dynastieën leefden. Maar met meer dan 1500 overstromingen en 140 mln mensen die er qua watervoorziening van afhankelijk zijn, is het wel een beetje een haat-liefde verhouding. Morgen stappen we weer op de fiets en volgen hem een tijdje. We hebben er zin in!

1. Joost:
    20 september 2014
    Het leuke van zo'n blog in serie'tjes lezen is dat je zo prachtig de afnemende onzekerheid over de nieuw bereikte wereld-om-je-heen kunt lezen. Of het toenemende vertrouwen dat het allemaal prima gaat lukken. En de gewenning aan de nieuwe omstandigheden. Kortom: wat is reizen toch (ook) een voortdurend resetten van jezelf om je lekker staande te kunnen houden in de nieuwe omgeving.
    De zomer houdt er hier mee op, dus is het tijd voor ons om jullie een stukje achterna te reizen, zij het in een vliegtuig. Maandag naar Maleisië, een ruime week later naar Hong Kong.
    Ik ga er vanuit dat ik jullie verhalen ook daarvandaan gewoon kan volgen. Houd koers! Joost