18/12: Shanghai, energieke metropool

18 december 2014 - Shanghai, China

"Do you want to be energised before landing? Please join us!" zei de purser van Spring Airlines over de intercom. En waar westerlingen doorgaans met een schuin oog verveeld toekijken hoe de stewardessen nog wat proberen te maken van de veiligheidsinstructie, deed zeker de helft van de Chinezen lekker mee. Er werd druk met polsen gedraaid, oorlellen gemasseerd en op ledematen geklopt tijdens deze collectieve ochtendgymnastiek. En dat na een bijzonder efficiënte morgen waarin Shenzhen Airport een hypermodern rustgevend wit design walhalla bleek waar rij-loos binnen 1 minuut werd ingecheckt en strak op tijd werd vertrokken. Om vervolgens 5 minuten voor schema te landen en je binnen een half uur na landing met de metro bij je hotel in het centrum van Shanghai af te leveren. En dan kom je bovengronds en heb je het gevoel te zijn uitgestapt in ... New York. Precies dezelfde winterse lichtval en energie op straat, en kou. Ik geloof dat we de enigen zonder handschoenen en muts waren. Een eerste rondje door de stad 's avonds bevestigde dat gevoel. De ambassade buurt zat vol met design winkeltjes, groente 'juweliers', delicatessen zaakjes en gezellige restaurants. 's Avonds keken we uit het raam van onze hotelkamer en zagen we bij de overburen niet alleen een mandje mandarijnen, maar ook een vissekop buiten het raam 'in de koelkast' hangen. Shanghai, een interessante energieke mix van Westers en Chinees

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade