19/12: Shanghai, gezelligheid in French Concession

19 december 2014 - Shanghai, China

We begonnen vandaag in de Urban Planning Exhibition Hall om wat context over de stad te krijgen voor we ons er in zouden storten. Midden tussen 100 stuiterende 9 jarigen, waar ook in China geen 'uit' knop op zit. Maar de tentoonstelling was een mooi staaltje multi-media interactiviteit. Met niet allen zwart-wit foto's van een kleurrijk verleden, maar ook animaties, spelletjes, video's en een reusachtige maquette van het centrum van Shanghai in 2020. Om daarna de oude French Concession wijk in te duiken. Een Franse nederzetting voor handelsbetrekkingen gevestigd in 1849 en sindsdien één van de belangrijkste woonwijken voor alle buitenlanders die hier door de jaren heen hebben gewerkt. Wellicht komt dat door  de platanen die de Fransen hier in 1902 hebben geïntroduceerd en die vandaag de dag nog steeds langs de meeste avenues staan. Met dat lommerrijke gevoel vergeet je bijna dat je in het centrum van een stad met 23 miljoen inwoners (2010) staat. In '43 droeg het Vichy regime deze nederzetting over aan China, maar de gezelligheid heerst er nog steeds. In 'Café des Stagaires' was het aangenaam warm, het Belgische bier goed gekoeld, de pizza krokant en de Franse bediening gastvrij en alert. Ik weet niet of je eerst 3,5 maand door China gereisd moet hebben om deze gezelligheid zo te waarderen, of dat je dit rechtstreeks uit Schiphol ook zo heerlijk zou vinden. Een expat in v-hals trui en spijkerbroek neemt zijn telefoon op en loopt naar buiten "Ja, ik sta met wat vriendjes gezellig een biertje te drinken in een kroeg". Bijna thuis.