17/2: Shenzhen, voorportaal van Hong Kong

17 december 2014 - Shenzhen, China

We hadden vandaag op de 2x6 baans G107 alle zintuigen en opperste staat van concentratie nodig om Shenzhen heelhuids te bereiken. Voordat het in 1979 tot China's eerste SEZ (Special Economic Zone) werd uitgeroepen had het zo'n 300.000 inwoners, nu zo'n 14 miljoen. In die zone kon worden geëxperimenteerd met markthervormingen, vlakbij Hong Kong, maar ook duidelijk afgescheiden van de rest van het land. En dat heeft geresulteerd in de rijkste rijkste stad van China en 3e haven van de wereld. Hier is ook Foxconn gevestigd, de grote Taiwanese elektronica leverancier van Apple en Nintentdo. 200.000 medewerkers werken en leven hier op een ommuurde campus, voorzien van kantines, dormotories, supermarkten, een ziekenhuis en bioscoop. Maar Shenzhen is ook het voorportaal van Hong Kong. We hebben hier de hele avond niemand horen rochelen of spugen, een Chinese gewoonte die daar niet op prijs wordt gesteld. En ook onze jeugdherberg lag in een herontwikkelde industriële wijk met trendy bars, restaurants en luxe wagenpark. Inclusief de exclusieve Hong Kong-style dienstverlening, waarbij we voor het eerst deze reis moesten betalen om onze fietsen veilig binnen te mogen zetten. Maar goed, waarschijnlijk is deze jeugdherberg er aan gewend geraakt dat Shenzhen Airport een prima hub is naar de rest van China en iedereen hier zijn spullen maar dumpt. En dat is precies wat we morgen gaan doen: voor 4 dagen travel-light naar Shanghai voordat we volgende week het Chinese grondgebied verlaten en Hong Kong binnen rijden.

1. Gaby:
    19 december 2014
    Zo, jullie eerste ervaring met het totaal andere leven in Hong Kong is binnen! Wij vonden het verschil een bijzondere waarneming. Benieuwd naar jullie ervaring! Maar eerst plezier in het ook al zo moderne Shanghai!